Top strategii de preț pentru graphic designeri: Cum să îți stabilești corect tarifele

Autor:
Stefan Asafti

Descoperă cele mai eficiente strategii de preț pentru graphic designeri și învață cum să stabilești corect tarifele pentru serviciile tale de design.

Mulți graphic designeri au dificultăți în stabilirea prețului corect pentru serviciile lor, fie că lucrează ca freelanceri sau în agenții. În acest articol vei descoperi cele mai eficiente strategii de preț pentru graphic design.

01. Prețul pe oră, bazat pe salariul anual și costul de producție

Știi care-i una dintre cele mai mari probleme pe care o avem noi, designerii? Faptul că nu ne știm cifrele și adesea stabilim prețuri din neant. Adevărul este că mulți dintre noi le „dăm din burtă” sau ne ghidăm după ce fac alți designeri, fără a avea un calcul solid în spate.

De ce se întâmplă asta?

  • Lipsa de experiență.
  • Tendința de a copia ce fac alți designeri.
  • Speranța că „norocul” va rezolva situația.
  • Necunoașterea valorii reale a muncii noastre.
  • Lipsa familiarității cu strategiile de pricing.

Aceste motive contribuie la nesiguranța noastră în a cere un preț ferm pentru munca noastră și la dificultatea de a merge înainte cu încredere.

Îți pui vreodată întrebarea: „Las bani pe masa clientului când prețul este prea mic? Sau pierd proiecte pentru că prețul este prea mare?” Din punctul meu de vedere, „adevărul” trebuie să fie undeva la mijloc între aceste extreme.

Dacă nu ți-ai pus vreodată problema prețului pe oră, iată câteva sfaturi. În primul rând, trebuie să înțelegi că prețul și valoarea sunt subiective. Cineva, undeva, va fi dispus să plătească mult mai mult pentru același serviciu. Valoarea este în ochii privitorului. Pentru mine, o fotografie personală poate fi mai valoroasă decât un televizor ultramodern, de exemplu.

Se spune că timpul înseamnă bani, dar nu întotdeauna.

Am să detaliez acest subiect în viitoare emailuri, dar, pentru început, să luăm de bună ideea că time IS money. Iar pentru a simplifica lucrurile, trebuie să te familiarizezi cu două concepte principale: prețul pe oră și costul de producție.

Hai să ne băgăm puțin în cifre. Promit că la final totul o să fie clar.

Prețul pe oră, bazat pe salariul anual

Această metodă simplă de calcul îți poate da o idee despre prețul minim pe oră pentru a-ți atinge obiectivele financiare. Dacă ești freelancer part-time sau angajat full-time, poți începe calculul pornind de la venitul tău anual.

De exemplu, dacă veniturile tale totale sunt de 20.000 €, împarte această sumă la 2080 de ore (40 ore pe săptămână, timp de 52 de săptămâni). Rezultatul este 10 €/oră – acesta este prețul minim pentru a câștiga 20.000 € pe an.

În România, 10-15 € pe oră este considerat low-end, 20-25 € este medium, iar peste 35 € este high-end.
Pret pe ora

Calculul costului de producție

Acum că știi prețul pe oră, este timpul să calculezi costul de producție. Folosești principiul „time is money” și înmulțești numărul de ore necesare pentru un task cu prețul pe oră.

Exemplu

Dacă o broșură îți ia 12 ore x 10 €/oră = 120 €. Adaugă orice costuri suplimentare, cum ar fi imagini stock sau ilustrații (să zicem 30 €). Apoi adaugă o margine de profit. Un 30% ar fi rezonabil: 150 € x 0.3 = 45 €. Așadar, prețul final ar fi 200 €.

Cum estimezi eficient costul de producție?

Estimarea corectă a timpului este una dintre cele mai mari provocări. E ușor să supraestimăm anumite taskuri și să subestimăm altele.

Te-ai confruntat vreodată cu o situație în care ai impresia că un task a durat mult mai mult decât era necesar? Sau ți s-a cerut o estimare și ai realizat că ai lucrat de două ori mai mult decât preconizai? Este ceva comun și uman, însă, pentru a evita astfel de situații, trebuie să implementezi obiceiuri care îți optimizează modul de lucru.

Unul dintre aceste obiceiuri esențiale este time tracking-ul. Prin urmărirea constantă a timpului alocat fiecărui proiect, vei înțelege exact cât timp necesită fiecare sarcină. Da, poate părea o provocare la început, dar gândește-te că o faci pentru tine, pentru a obține date clare. În timp, acest obicei te va ajuta să faci estimări mai precise și să ai o imagine realistă asupra timpului tău.

După ce practici time tracking, vei observa unde „zboară” timpul tău. Cu aplicații precum Toggl sau Rescue Time, poți urmări timpul exact dedicat fiecărui task și vei dobândi un al șaptelea simț în estimarea corectă a proiectelor viitoare. Astfel, vei evita să dai „cifre din burtă” și să subestimezi timpul necesar.

Am vorbit mult despre prețul pe oră, dar este important de menționat că acesta te ajută să iei decizii clare când estimezi un proiect.

Totuși, prețul fix este de preferat, ori de câte ori este posibil, deoarece oferă claritate atât pentru tine, cât și pentru client. Poți opta pentru lucrul pe oră doar în cazul intervențiilor mici sau când nu știi exact cât timp va dura proiectul.

Un dezavantaj major al prețului pe oră este că ești penalizat pentru eficiență. Cu cât lucrezi mai repede, cu atât ești plătit mai puțin. Iar asta nu este corect, nu?

Pe măsură ce capeți experiență, devii mai eficient și valoarea ta crește. Așadar, este esențial ca prețul tău să crească proporțional cu experiența acumulată și eficiența dobândită.

Cost de productie

02. Prețul pe oră în funcție de cheltuieli personale și business

Totul începe cu o listă a cheltuielilor lunare: chirie, utilități, transport, licențe software, mâncare, etc.

Atâta timp cât există o cheltuială, trebuie cuprinsă în listă. De ce este mai dificil de calculat prețul pe oră? Pentru că trebuie să identifici toate elementele astea. Ia timp. Așa că ai răbdare și gândește-te bine la toți banii pe care îi dai cuiva.

Cheltuieli lunare

Bun! Acum că ai lista completă, însumează toate costurile. De exemplu, dacă cheltuielile tale lunare sunt de 1000 €, iar într-o lună câștigi doar 950 €, pierzi bani. Dacă faci 1050 €, ești pe profit cu 50 €, bani pe care îi poți economisi sau investi.

Apoi, înmulțește costurile lunare cu 12 pentru a obține totalul anual:1000 € x 12 = 12.000 € pe an.

Costuri totale anuale

Un aspect pe care nu l-am luat încă în calcul sunt taxele pe care le plătești statului, care pot varia în funcție de entitatea sub care operezi (SRL, PFA). De dragul exemplului, să presupunem că taxele reprezintă 30% din venitul tău anual.

Taxe estimate

Înmulțim 12.000 x 0.3 = 3600 (taxe), așadar cheltuielile pe an se transformă în 12.000 + 3600 = 15.600 €.

Costuri totale anuale

Teoretic, trebuie să câștigi suficient pentru a-ți acoperi cheltuielile personale și de business. Împărțind suma de 15.600 € la 2080 de ore, obții un preț de 7,5 €/oră.

Dar, în realitate, nimeni nu lucrează fără oprire. După ce iei în calcul vacanțele și sărbătorile, un punct optim ar fi 80% din timp, echivalent cu 1664 de ore.

Ca lucrurile să fie ușoare, am făcut aici un tabel cu echivalentul orelor cu o scădere de 5%.

Nu uita că doar orele facturabile contează – timpul petrecut în activități administrative sau de învățare nu poate fi taxat clientului.

Noul calcul vine 15.600 € / 1664 ore = 9.375 € (adică rotunjim în sus) → 10 € / oră.

That’s it!

Pret pe ora

Pentru a obține un venit anual de 15.600 €, trebuie să taxezi serviciile tale cu un minim de 10 €/oră, doar pentru a acoperi cheltuielile și a ajunge la zero profit. Totuși, când îți calculezi costul de producție, este esențial să adaugi o margine de profit de 20-30% sau chiar mai mult, în funcție de context, pentru a asigura profitabilitatea fiecărui proiect.

03. Prețul pe oră în funcție de costurile operaționale ale unei agenții

Calcularea prețului pe oră într-o agenție este mai complexă decât pentru freelanceri, deoarece implică luarea în considerare a costurilor operaționale și a resurselor multiple.

În momentul în care ai angajați, timpul și costurile sunt distribuite pe mai multe direcții. Pentru a calcula corect, trebuie să cunoști toate cheltuielile agenției, cum ar fi salariile, chiria, utilitățile, echipamentele și licențele software.

Există programe de contabilitate care te pot ajuta să gestionezi și să extragi aceste date relevante pentru calcule mai precise.

Toate astea vin puse într-un tabel, cu estimările de costuri corespunzătoare, cât e pe lună și cât e pe an.

Hai să ne reamintim că orele facturabile sunt acele ore pe care i le poți taxa clientului pentru munca făcută de un angajat. Ca exemplu, un office manager este foarte important într-o firmă, fără îndoială, însă de cele mai multe ori taskurile lui nu contribuie direct la proiectele care aduc bani în firmă.

În contrast cu asta, un programator poate să petreacă tot timpul lui făcând tot felul de taskuri care contribuie direct la proiectele care aduc bani. Așadar pe domnul programator îl poți considera 100% “facturabil”.

Scopul este să îți dai seama cât timp facturabil este folosit de fiecare angajat. Ziceam mai sus de 100% facturabil, dar cum am mai menționat, angajații tăi, n-au cum sa fie 100% productivi, așa că undeva la 80% e mai menajabil.

Pentru calculul orelor productive ale fiecărui angajat am pus la dispoziție acest tabel, de unde poți lua procentul corespunzător orelor.

Uite așa ai găsit numărul total anual de ore productive (sau facturabile) pentru întreaga agenție.

Într-un final, împărțim totalul costurilor anuale la orele de producție anuale și determinăm prețul pe oră, pe care îl rotunjim în sus bineînțeles.

Ca lucrurile să fie exponențial mai ușoare, am pus toate informațiile astea într-un framework, cu unele exemple. Îți recomand să îți faci o copie la acest fișier (File > Make a copy) pentru că nu știu cât de lungă o să îi fie durata de viață.

Tot ce trebuie să faci apoi este să completezi câmpurile și restul se calculează automat.

Sper că ai găsit utile toate aceste metodologii de setare a prețului pe oră și că lucrurile sunt mult mai clare. Sunt sigur că îți vei practica prețurile cu mai multă încredere de acum înainte. Ca designeri suntem mult mai valoroși decât credem, trebuie doar să avem mintea deschisă și să lăsăm deoparte fricile alea care ne opresc să creștem.

Învață să creezi oferte astfel încât să îți îmbunătățești rata de conversie a clienților cu ajutorul Opțiunilor de preț.

Vrei să pui și tu o cărămidă la baza Librăriei de Design?

Ne simțim onorați atunci când avem ocazia să colaborăm cu oameni dedicați și creativi. 🙃 Dacă vrei să ni te alături în aventura de a crea content educațional pentru designerii români, dă-ne un semn la join@librariadedesign.ro