ediția 22

Cum să îți menții încrederea în ciuda respingerilor

Ca designer poți să fii expus constant respingerilor. Probabil că ai pățit și tu ca unii clienți să nu fie de acord cu conceptele tale, selecția ta de culori sau chiar direcția generală a proiectului.

Hold up! Înainte să te ascunzi ca struțul cu capul în pământ ține minte un lucru: clientul respinge o parte din munca ta, nu pe tine ca persoană. Cu această informație în minte, acum te poți detașa cu mai multă ușurință de proiect și îl poți privi de sus…ca un vultur 🦅

Amintește-ți că fiecare proiect este unic

Fiecare proiect este diferit, iar asta înseamnă că nu există un set clar de reguli sau așteptări. Acest lucru îți oferă libertatea de a crea ceva unic și de a-ți exprima stilul. Dacă un client refuză un proiect, nu înseamnă că acesta nu este valoros sau că nu ești un designer cu abilități top notch.

Înțelege motivul respingerii

Poate clientul tău a refuzat proiectul din cauza unor restricții bugetare sau a unui deadline prea strâns. Poate că a existat o schimbare în direcția proiectului sau a fost adoptată o altă abordare. Înțelegerea motivului respingerii poate ajuta la atenuarea efectului emoțional al acesteia.

Încearcă să vezi partea pozitivă

Respingerile pot fi oportunități de a învăța și de a te dezvolta ca designer. Poți întreba clientul ce anume nu a funcționat și cum poți face proiectul mai bun în viitor. Acest self awareness și curajul de a pune întrebări cu scopul de a te îmbunătăți este crucial în șlefuirea abilităților.

Împărtășește-ți gândurile cu prietenii și colegii

Vorbind deschis cu prietenii și colegii despre respingerile tale poate ajuta la atenuarea efectului emoțional și la îmbunătățirea perspectivei asupra acestui tip de situații. Sunt un fel de psiholog, dar free 😄 Oricum, faptul că vorbești despre ce te frământă deja te pune cu 3 pași înaintea multora.

Spotlight

Fă cunoștință cu Sabina Chipară, persoana care este un mix între Dexter și DeeDee, Olive, Amelie, Mavis și Alice în Țara Minunilor și care totodată își dorește să aibă puterile lui Captain Planet. Sabina este type designer și creează după premisa: ”Letter shapes tell stories, they are the written voice of the world that surrounds us”. În prezent, Sabina ajută brandurile să își contureze și consolideze vocea, iar munca ei pe bune că îți gâdilă simțurile vizuale. Da nu tre’ să ne crezi pe cuvânt. Vezi cu ochii tăi.

sabinakipara.com, @sabinakipara

1. Te-ai simțit vreodată descurajată când vine vorba de munca ta? Dacă da, cum ți-a afectat asta creativitatea și ce ai făcut să îți recâștigi încrederea?

Da, normal! La începutul carierei de type design am avut senzația că am idei minunate, dar mai apoi am avut ocazia să cunosc designeri mult mai talentați, mai rapizi și mai pregătiți, ceea ce m-a făcut să vreau să lucrez, să învăț de la ei. Dar în același timp mi-a limitat vocea proprie deoarece am vrut să mă mulez procesului lor de lucru. Cel mai bun sfat pe care l-am auzit de curând a fost ca în procesul creativ să nu fac autocritică, ci pur și simplu să desenez. Iar după ce am terminat o etapă de creație să îmi spun "ok, cum pot îmbunătăți ceea ce am făcut deja?" și nu "vai ce de greșeli!"

2. Care sunt cele mai bune 3 sfaturi pe care ți le-ai da, dacă ai începe din nou?

Matematica și științele exacte în general sunt importante pentru o carieră artistică. M-am lovit de carențele în aceste domenii atunci când am început munca de freelancer. Când o relație profesională nu funcționează este ok să renunț. Ca și relațiile personale, cele profesionale depind de mulți factori ca să funcționeze cum trebuie și dacă nu funcționează este mai sănătos pentru mine să renunț decât să mă învinuiesc că nu am făcut suficient. Un lucru pe care îl admir la colegi și prieteni este capacitatea de a fi ordonați și mă întreb dacă mi-ar fi păsat de acest aspect în liceu acum aș avea deja o strategie în acest sens?!

3. Cum îți menții motivația și interesul în munca pe care o faci?

Deocamdată am fost norocoasă, nu m-am străduit foarte tare. Dar vacanțele și timpul petrecut în natură mă ajută foarte mult atunci când mă simt fără chef de calculator.

4. Cum ți-ar plăcea ca oamenii să își amintească de tine?

Sunt destul de împăcată cu idea că ne "succedem ca valurile" și nu știu dacă mă voi ridica așteptărilor de a lăsa o moștenire intelectuală de valoare. Una dintre aspirațiile mele personale este să încerc să fiu cea mai bună versiune a mea. Nu vreau să trec prin viață nepăsătoare.

Fragmente din cărți

Dacă nu ai citit cartea Mindset de Carol S. Dweck, poate după următoarele 3 insights ți se va face poftă și o vei citi.

  1. Dacă lauzi un copil pentru talentul său și nu pentru eforturile pe care le depune sau îmbunătățirile de care dă dovadă, acesta își va forma a mentalitate fixă, deoarece va crede că succesul său se bazează strict pe talent, nu și pe eforturi. În schimb, când lauzi un copil pentru modul în care își dă silința, acesta își va dezvolta o mentalitate orientată spre creștere, fiind mult mai deschis la a se dezvolta încontinuu.
  2. Orice schimbare pornește de la schimbarea modului în care gândești. And that is damn right. Gândește-te la toate momentele în care creierul tău te-a sabotat și ți-a pus bețe în roate (ex. hobby-urile la care ai renunțat pentru că ai greșit o dată și ai început să îți spui că nu ești suficient de bun). Atunci când abordezi o mentalitate orientată spre creștere, începi să vezi eșecul ca pe o oportunitate de învățare și dezvoltare.
  3. Oricine poate să își dezvolte o gândire orientată spre creștere. Pentru asta, poți începe prin a nu asocia greșelile pe care le faci cu identitatea ta. Dacă spargi o cană, nu te eticheta prin a-ți spune ”jeez, ce neîndemânatic sunt”. Schimbă inner talk-ul și spune-ți ”ok, voi curăța cioburile și o să am mai multă grijă data viitoare”.

Freelancing

Freelancingul e o chestie super mișto. Practic ești propriul tău boss și tu alegi prețurile pe care le practici. Dar ce faci atunci când simți că nu ești plătit conform așteptărilor și că meriți mai mult?

Well, există diverse metode prin care poți să îți crești prețul: unele cu efect direct, iar altele necesită olecuță de răbdare.

  1. Formează-ți un proces de lucru bine definit - astfel îți organizezi timpul mult mai eficient și  poți să preiei mai multe proiecte.
  2. Folosește un contract - așa te asiguri că îți primești toți banii și că orice efort suplimentar se plătește în plus.
  3. Fii strategic cu ofertele de preț - dacă îi oferi clientului mai multe opțiuni, vei ști sigur că indiferent de pachetul ales, vei fi mulțumit de preț.
  4. Crește-ți prețurile câte puțin, 1x la fiecare 3 clienți - o creștere graduală a prețurilor te va ajuta să simți că evoluezi. Prețurile cresc în timp și nu uita să ții cont și de inflație.
  5. Învață să spui NU - alege-ți proiecte care rezonează cu prioritățile tale și cu beneficiile financiare.