ediția 23

Cum alegi cea mai potrivită strategie de marketing pentru serviciile tale?

Ironia face ca o strategie de marketing care aduce super rezultate la cineva, să fie un dezastru total la altcineva, dacă nu este bazată pe un research făcut în prealabil. La ce trebuie să fii atent?

Definește-ți obiectivele

Care este rezultatul la care vrei să ajungi prin strategia ta? Vrei să ai mai multă expunere? Să te conectezi cu alți specialiști din nișa ta? Să găsești clienți noi? Este important să îți setezi obiectivele încă de la început, pentru că astfel îți va fi foarte ușor să te întorci back on track atunci când lucrurile o mai iau pe arătură și să găsești soluții punctuale la provocările care apar pe parcurs. Always keep in mind: de ce faci ceea ce faci?

Analiza pieței și definirea avatarului de client

Yep, sounds boring, dar fără să ai o imagine clară despre cum e piața în care activezi sau despre cine sunt oamenii cărora te adresezi, este aproape imposibil să definești o strategie care va funcționa. Care este publicul tău țintă? Care sunt valorile lui, care sunt aspirațiile lui? Dar probleme cu care se confruntă? Cum poți să îl ajuți să își rezolve problemele cu serviciile pe care le oferi? Care sunt competitorii tăi? Ei ce fac pentru a soluționa problemele publicului tău țintă? I know, multe întrebări. Dar este esențial să fii la curent cu toate aceste detalii înainte să creezi o strategie de marketing. Nu-i sexy să faci munca asta, dar e cea care îți aduce rezultate.

Care sunt canalele pe care să te promovezi?

Pentru a alege canalul cel mai potrivit, este important să știi unde este prezent publicul tău țintă. Nu trebuie să fii prezent peste tot, pentru că acest lucru îți va consuma timp și resurse valoroase. Dacă ai ca public țintă oamenii în vârstă, spre exemplu, degeaba creezi content pe TikTok, pentru că șansele să te conectezi cu ei sunt minime. Este esențial să știi care sunt platformele de social media folosite de audiența ta și să fii prezent pe acestea.

Spotlight

Azi punem reflectorul pe Cajva, tăticul la logo-uri, site-uri, packaging și alte cele. Băiat sincer și corect, un mix între Elrond (LOTR), Snape (Harry Potter) și Maximus (The gladiator), Cajva este genul de om care pune multă pasiune în munca sa. Dacă dai un scroll pe site-urile pe care este prezent, vei găsi în munca sa o atenție la detalii cum rar mai vezi, consistență și profesionalism.

1. Te-ai simțit vreodată descurajat când vine vorba de munca ta? Dacă da, cum ți-a afectat asta creativitatea și ce ai făcut să îți recâștigi încrederea?

Precum ai și formulat, îndoiala de sine trăiește în inima celui ce creează. Sindromul impostorului mă mai paște și acum, am momente când îmi vine să mă las de meserie. Aceste hopuri creative apar fix când nu mai lucrezi, când nu mai muncești, nu produci nimic. Automat mintea rătăcește prin toate cotloanele și apar îndoielile, dar dacă ai o oarecare consistență și lucrezi zilnic, chiar dacă e câte puțin, apare liniștea aceea de "astăzi am făcut ceva, deci nu e o zi pierdută". A spus-o foarte frumos Bob Ross "Every day is a good day when you paint." Acu că stau să mă gândesc, desenul, schița și procesul creativ e chiar terapeutic.

2. Care sunt cele mai bune 3 sfaturi pe care ți le-ai da, dacă ai începe din nou?

Sunt destul de mulțumit de cum au decurs lucrurile. Simt că am muncit cu drag, dar nici viața nu a trecut pe lângă mine. Cred că mai importante sunt sfaturile sau lucrurile ce ți le pui în minte din momentul prezent către momentul viitor. Iată trei sfaturi ce mi le-aș da astăzi pentru mine cel de mâine: 1. Dacă este loc de încă o idee, pune-o și pe aia pe hârtie, chiar dacă nu intră în preț. 2. Petrece mai mult timp pe Behance, dribble și rețele profesionale decât pe rețele sociale. 3. Caută întotdeauna idei noi și nu urmări trendurile. 4. Bonus: Relaxează-te!

3. Cum îți menții motivația și interesul în munca pe care o faci?

Pur și simplu e acolo, motivația. Nu știu dacă e rezultatul a ceea ce fac sau doar îmi place atât de mult domeniul creativ încât abia aștept să mă trezesc și să pun pe foaie idei, logouri, compoziții, desene, ilustrații și tot ce îmi trece prin minte. Citesc, ascult, văd, mă educ, explorez și îmi satisfac curiozitatea, cred că așa mă mențin motivat și interesat în munca mea.

4. Cum ți-ar plăcea ca oamenii să își amintească de tine?

Uneori mă gândesc dacă în viitor vor aprecia munca mea, sau o vor găsi și se vor întreba: oare ce fel de om era, oare cum vedea el lucrurile? Se reflectă valorile și virtuțile acestei persoane în munca sa de o viață? Până la urmă oamenii își vor aminti de mine fiecare în felul său unic și individual, tot ce îmi doresc eu e să trăiesc sincer vis a vis de mine și față de cei din jurul meu.

Fragmente din cărți

În ediția anterioară am povestit despre 3 insight-uri din cartea ”Mindset” de Carol Dweck, iar azi aș vrea să mai insistăm puțin pe diferența dintre fixed mindset vs. growth mindset, pentru că modul în care gândim chiar ne dictează viitorul. Iar prin viitor mă refer la modul în care evoluăm.

Fixed mindset, sau mentalitatea fixă, este tiparul de gândire conform căruia credem că ne naștem cu un set de caracteristici (nivel de inteligență, talent, etc.) care nu pot fi schimbate. Este mentalitatea aia care îți spune că nu o să fii niciodată bun la desen, așa că nici măcar nu are rost să depui efort în direcția asta. Sau că e prea târziu să te apuci la vârsta asta să înveți să cânți la pian. Sau că le știi pe toate și nu mai ai ce învăța de la alții. Genul ăsta de mentalitate ne limitează și ne ține pe loc.

Growth mindset, sau mentalitatea orientată spre creștere, pe de altă parte, este genul de gândire care îți spune ”come on dude, dacă depui efort, poți să reușești”. Atunci când ai o mentalitate orientată spre creștere, începi să îmbrățișezi noi provocări de care poate îți este frică, ți se face poftă să înveți cât mai multe lucruri noi și vezi eșecul ca fiind o lecție, nu o tragedie.

Știu că sună ușor în teorie și că poate fi dificil să îți schimbi subit convingerile despre tine, been there, done that. Recomand cartea asta pentru că, în timp, îți dă pe nesimțite un boost de motivație, exact la momentul potrivit, și te trezești făcând fel de fel de chestii care te scot din zona de confort și pe care nu le-ai fi făcut până atunci, crezând că nu ești suficient de bun.

Freelancing

Cum să fii mai bine plătit dacă ești freelancer

Freelancingul e o chestie super mișto. Practic ești propriul tău boss și tu alegi prețurile pe care le practici. Dar ce faci atunci când simți că nu ești plătit conform așteptărilor și că meriți mai mult?

Well, există diverse metode prin care poți să îți crești prețul: unele cu efect direct, iar altele necesită olecuță de răbdare.

  1. Formează-ți un proces de lucru bine definit - astfel îți organizezi timpul mult mai eficient și poți să preiei mai multe proiecte.
  2. Folosește un contract - așa te asiguri că îți primești toți banii și că orice efort suplimentar se plătește în plus.
  3. Fii strategic cu ofertele de preț - dacă îi oferi clientului mai multe opțiuni, vei ști sigur că indiferent de pachetul ales, vei fi mulțumit de preț.
  4. Crește-ți prețurile câte puțin, 1x la fiecare 3 clienți - o creștere graduală a prețurilor te va ajuta să simți că evoluezi. Prețurile cresc în timp și nu uita să ții cont și de inflație.
  5. Învață să spui NU - alege-ți proiecte care rezonează cu prioritățile tale și cu beneficiile financiare.