Cum să aduni informații relevante despre clienți

Autor:
Stefan Asafti

Câteva moduri simple prin care poți să faci due-diligence și să aduni informații relevante pentru discuția cu clientul.

Un criteriu important pentru ca negocierea dintre tine și potențialul tău client să fie eficientă este să îți cunoști clientul. Întotdeauna vei lua decizii mai bune atunci când ești informat. Aici intră în joc due-diligence - un proces prin care aduni informații relevante despre clientul tău.

Înainte să intrăm în pită și să vorbim despre moduri practice prin care poți să faci due-diligence, hai să facem un exercițiu de imaginație:

Este o dimineață minunată, razele de soare îți mângâie chipul, păsărelele ciripesc vesele și totul este cât se poate de bine. Îți deschizi emailul și vezi că ți-a scris domnul X de la compania Z.

Ți-a găsit site-ul personal sau portofoliul undeva pe o platformă de profil și a decis să te contacteze pentru că i-au atras atenția multe dintre lucrările tale. Te invită să discutați mai multe la o cafeluță în centru (de dragul exercițiului, putem să ne imaginăm că nu mai e pandemie) sau, hai fie, într-un meeting online.

Grozav! Ăsta pare să fie un client blanao! Până și razele de soare s-au aprins mai tare, iar păsărelele ciripesc mult mai vesele ca până acum.

DAR! Odată ce se domolește entuziasmul, te invit să faci o mică muncă de detectiv sau, cum am spus mai sus, să faci niște due-diligence.

Este indicat să îți faci o idee despre clientul cu care urmează să discuți, în special dacă acesta ridică red flags încă de la început. Prin niște "stalking" poți să îți faci o părere în sensul ăsta și vei putea evita situațiile neplăcute mult mai ușor.

În plus, un alt motiv pentru care te îndemn să faci due-diligence este faptul că te va ajuta să îți dai seama cam ce buget să ceri, în funcție de dimensiunea companiei și a reputației pe care o are în piață.

În fond, e bine să știi detalii pe care clienții cred că nu le știi. În lumea vastă a paginilor web, deseori te miri ce informații găsești pe acolo.

Unele bune, altele mai puțin bune. Pune-te pe căutat și vezi ce info relevante găsești despre persoana care te-a contactat și despre firma în cauză. Ești mai liniștit când ești informat. 😉

Așadar, pe scurt

  1. Transformă-te într-un mic detectiv
  2. Caută informații despre companie și fondator
  3. Caută experiența fondatorului pe LinkedIn
  4. Ia la puricat toate paginile de social media
  5. Uită-te la imagini și fă-ți o idee despre cât de profi arată (contează și asta)
  6. În Termeni și Condiții găsești numele firmei (poți să cauți ulterior detalii despre firmă pe site-urile cu astfel de date)
  7. Află dacă aveți prieteni comuni și care sunt cercurile în care se învârte fondatorul.
  8. Dacă aveți prieteni comuni, vorbește direct cu ei și cere-le o părere despre fondator / client.

So, next time când primești o ofertă de colaborare dă-i bice și stalkerește fără milă! Fix așa cum îți stalkăreai crushul din liceu. 😆

Vrei să pui și tu o cărămidă la baza Librăriei de Design?

Ne simțim onorați atunci când avem ocazia să colaborăm cu oameni dedicați și creativi. 🙃 Dacă vrei să ni te alături în aventura de a crea content educațional pentru designerii români, dă-ne un semn la join@librariadedesign.ro