ediția 49

Unde te îndrepți când nu știi ce vrei

Salutări din Grecia de pe Thassos 👋

Este prima dată ever când calc pragul grecilor și trebuie să recunosc că este tare frumos aici.

Sunt surprins că 4 mașini din 5 sunt din România dar nesurprins de nesimțirea unor consăteni în trafic. Unii își poartă nesimțirea peste tot pe unde merg, I guess.

Acum plouă și e vreme de stat în casă și scris.

Astăzi discutăm despre un subiect apropiat sufletului meu, adus în atenție de Juli, vulturiță a comunității LDD Pro.

Unde te îndrepți atunci când nu ești sigur ce vrei să faci?

Discuția a fost lungă și plină de insights, iar dacă ar fi să punem la un loc toate răspunsurile, scoatem o carte :)) Voi încerca să exprim esența în cel mai simplu mod posibil. Here we go.

Contextul original:

Nu știu ce vreau de la viață, profesional vorbind. Am încercat de toate de la 18 ani și până acum (21), de la copywriting, Ui/Ux, logo design, marketing, content creation, tot ce e în zona asta.

Am luat contact și am lucrat cu toate astea.

Problema nu este că din toate astea nu am găsit ceva cu care să rezonez, ci invers: simt că rezonez cu toate, simt că vreau să învăț din toate, simt că nu pot alege ceva.

Și e frustrant, pentru că nu știu unde duce asta. Simt că, din dorința de a știi din toate, de a rămâne la curent cu toate, de a face de toate, ajung într-un punct în care mă simt copleșită și nu-mi mai dau seama pe ce vreau să mă axez.

Și din această copleșire ajung să nu mai fac nimic, pentru că e prea mult de gestionat.

Câteva din răspunsurile vulturilor:

Andrei Coman:

"Acum legat de ceea ce vrei să faci, eu cred că încă nu ai experimentat destul cu toate ca să îți poți da seama care vrei să fie domeniul tău principal de activitate. Ai 21 de ani, este ceva normal să ai neclaritate, iar această neclaritate o vei învinge doar experimentând și muncind.”

Tea Tomescu

"Cunoaște-te pe tine mai întâi și vei avea super rezultate pe toate ariile vieții nu numai job.”

Adrian Palyi

"Să ai multe skilluri îți poate oferi ceva unic, ai putea să le combini într-un mod doar al tău, poate descoperi un stil sau un fel de a face lucrurile care te diferențiază și te reprezintă în același timp.”

Cajva

"Singurul lucru care e copleșitor sunt așteptările tale de la tine și percepția ta despre așteptările altora.”

Îi dau importanță acestui subiect pentru că am trecut și eu pe acolo.

La 38 de ani, fiind freelancer, căsătorit și tată, mă întreb adesea: "Ce dracu’ fac?".

Mi-am dat seama că întrebarea asta a apărut recursiv în viața mea și mă bate pe umăr de câteva ori pe an. Însă concluzia la care am ajuns DE FIECARE DATĂ este aceeași. Este o întrebare bună, care când apare scuipă același răspuns “Bine ai ieșit din zona de confort!”

Deși pare paradoxal, confortul excesiv mă alarmează.

Chiar caut activ acel thrill și acea zonă necunoscută. Inevitabil apare întrebarea. Știu deja răspunsul. Rinse and repeat.

📌 Ce vreau să zic prin asta este: Acceptă disconfortul și distruge monotonia.

Cât despre nișare, eu cred că se poate face.

Pentru mine nișarea este acceptarea să te faci recunoscut pentru pentru anumite competențe.

Într-o mare roșie plină de competiție cumva trebuie să îți ridici capul să te “vadă” clientul. Sau să ridici mâna și să-i zici “Bo$$, sunt aici pentru tine!” Dacă nu faci asta îi va fi greu să te vadă în marea de “sameness”.

Uite două exemple. Când aud Cajva, la ce mă gândesc? Mă gândesc la logo design 100%. Când aud Dalibor mă gândesc la strategie de brand 100%. Da or fi acestea singurele skilluri pe care oamenii ăștia le au? Nici vorbă. Asta au ales ei să arate public, dar ce se ascunde în spatele acestor skilluri sunt multe altele complementare care le face și mai potente.

📌 Ce vreau să zic prin asta este: Dă-ți timp și învață lucruri care au utilitate. Arată lumii ce știi să faci și alege ce are mai mult impact pozitiv în viața și businessul altora.

Screensaverul meu de un an de zile este textul ăsta “Creează impact prin transformare.” Este o idee aș putea spune recentă, pe care am notat-o să o am în fața ochilor de fiecare dată când mă pun la calculator.

De ce?

Pentru că nu știam ce dracu fac. Pentru mi-am dorit să îmi îmbunătățesc convingerile. Pentru că pe măsură ce m-am lovit de cuvintele astea, am început să lucrez în concordanță cu ele. Ele mă ghidează. Sunt ca o busolă. Le-am înțeles profund. M-am detasat de mine. Am înțeles că tot ceea ce fac nu este pentru mine, ci pentru alții.

Super altruistă treabă asta i know, dar mi-a devenit convingere. Și după cum știm…convingerile sunt cele mai greu de schimbat.

📌 Ce vreau să zic prin asta este: Cuvintele influențează gândurile, gândurile influențează convingerile, iar convingerile influențează acțiunile.

La finalul zilei...

Fiecare dintre noi se confruntă cu momente de incertitudine și autoîndoială. Vârsta este irelevantă. Însă momentele astea sunt esențiale pentru creștere și autodefinire.

Ele ne oferă oportunitatea de a ne reevalua, de a ne redefini și de a ne redescoperi.

Fragmente din cărți

Indistractable - Nir Eyal

O carte despre cum să nu fim distrași într-o lume în care suntem bombardați la tot pasul cu fel de fel de distrageri.

Domnul Nir spune că pentru a deveni indistractable, trebuie să înțelegem mai întâi care sunt triggerele care ne motivează să rămânem concentrați și să ne ducem treaba la bun sfârșit, dar și triggerele care ne fac să lăsăm baltă ceea ce facem și care ne acaparează atenția.

Fiecare dintre noi avem triggere personale, care provin din interiorul nostru, motiv pentru care nu putem să dăm vina în totalitate pe tehnologie și pe device-urile din jurul nostru.

Guess what, de obicei the usual suspect când vine vorba de triggere este disconfortul (de orice fel: job related, relationship related, life related etc.), iar distragerile sunt deseori un sweet spot care ne permit să ne mutăm atenția de la lucrurile inconfortabile din viața noastră.

Freelancing

Psihologia prețurilor: Rotunjite vs. Charm vs. Numere Impare

Stabilirea prețului nu este doar despre valoare - este despre percepție. Modul în care le este pus prețul produselor sau serviciilor poate influența semnificativ comportamentul consumatorilor.

Hai să vedem trei strategii comune de stabilire a prețurilor și psihologia din spatele lor.

Prețul Charm:

  1. Ce este? Prețuri puțin sub un număr rotunjit, de exemplu, 9,99 lei în loc de 10,00 lei.
  2. De ce funcționează: Consumatorii percep adesea aceste prețuri ca fiind mai mici decât următorul număr întreg. Primul număr, fiind mai mic, are un impact mai mare, făcând ca 9,99 lei să pară mai aproape de 9 decât de 10.
  3. Utilizare: Ideal pentru a face produsele să pară mai ieftine, încurajând astfel cumpărăturile.

Prețul Rotunjit:

  1. Ce este? Prețuri la numere întregi, de exemplu, 10,00 lei.
  2. De ce funcționează: Aceste prețuri sunt percepute ca fiind directe și de încredere. Simplitatea lor le face mai ușor de procesat, ducând la decizii de cumpărare mai rapide.
  3. Utilizare: Comun pentru produsele de lux sau atunci când se dorește transmiterea unui sentiment de claritate.

Prețul cu Numere Impare:

  1. Ce este? Numere aparent aleatorii, cum ar fi 9,78 lei.
  2. De ce funcționează: Aceste prețuri sugerează precizie, implicând faptul că produsul are prețul stabilit la valoarea sa exactă sau că există o rațiune specifică în spatele prețului.
  3. Utilizare: Adesea folosit pentru a evidenția produsele ca fiind reduse sau la promoție.

În esență, modul în care le este pus prețul unui produs sau serviciu poate influența subtil decizia unui consumator de a cumpăra. Fiecare strategie are impactul său psihologic unic. Folosește-le pe toate.