ediția 42

Logoul stațiunii Mamaia, o copie de €15 vândută la €16.000

3
 min timp de citire

Nu mă mai surprinde nimic în România. Acest lucru se datorează faptului că după atâtea proiecte eșuate finanțate din bani publici, orice așteptare referitoare la o identitate de brand de calitate dedicată vreunei instituții, bate către zero.

Am făcut un carusel despre...cum să spun eu...mizeria de logo făcut de o agenție din Cluj pentru Stațiunea Mamaia. Here it is.

Este practic un vector descărcat de pe Freepik. Îmi pare rău că arunc acum cu ou și cu oțet, dar atât timp cât se întâmplă în industria din care eu îmi pun pâinea pe masă, industria pe care am ales-o ca traiectorie în cariera mea, industrie în care cred foarte mult, industrie în care vreau să pun osul și să contribui la îmbunătățirea ei, băi frate...nu mă pot abține.

Nu o să reiau știrea în detaliu, pentru că o găsești peste tot pe net.

Îți dai seama? Agenția a cerut 16K euro în esență pentru un logo de duzină. Motivația din spatele acceptării acestui proiect de către agenție sigur nu a fost calitatea și ce urmă pozitivă poate să lase reprezentarea vizuală a brandului în sufletele turiștilor. Fix pix.

Se numește oportunism. Genul de proiect pe care dacă îl pui în portofoliu te poți lăuda la întreaga țară ce agenție tare ești tu. Și nu, nu contează calitatea. Ca doar avatarul de client are calități cuprinzătoare. Cu burtă, cu tatuaje “I lăv iu Mărie”, porumb fiert, aglomerație, mizerie, manele, bere și altele.

Da, acum fac "rant". Sorry dar mă enervează.

Ce mă enervează cel mai mult este atitudinea deținătorilor de agenții care s-au născut cu impresii de CE-E-O. Am avut nefericita ocazie să mai întâlnesc oameni atotcunoscători în strategie de brand, marketing, sales și alte 20 de skill-uri. Știi oamenii ăia care doar gura e de ei. La care acțiunile sunt povești. Cu pești. Oamenii ăia care "don't walk the talk". Știi de care zic? Exact, ăia!

Anyway, s-a prins lumea că este o copie iar Primăria Constanța s-a retras din colaborarea cu acea agenție. Ca să dreagă busuiocul știi ce vor să facă? Ai ghicit! Un concurs.

Sunt foarte curios dacă vor continua cu acțiunea asta, care este brieful și suma de bani alocată. Aș putea să vorbesc la nesfârșit despre toate aspectele cu privire la agenția respectivă, etică, procese și bun simț dar mă opresc aici pentru că-i Joi și avem nevoie de o atitudine pozitivă. Zen. Aia zic.

Spotlight

Ea este Anca Toma - artist freelancer și profă de desen manga. 😯 Anca este pasionată de cultura japoneză încă din copilărie, de când a descoperit pentru prima dată seriile anime. Este autoarea webcomic-ului Anky’s Comics și a avut expoziții în cadrul a diverse evenimente, precum Comic Con, Otaku, Nijikon, Asia Fest and many, many more.

Dacă vrei ca Anca să devină sensei-ul tău, o găsești aici:

Website / Insta: noctisart_com / Facebook

1. Te-ai simțit vreodată descurajat când vine vorba de munca ta? Dacă da, cum ți-a afectat asta creativitatea și ce ai făcut să îți recâștigi încrederea?

Singurul moment când m-am simțit descurajată a fost atunci când, la 14 ani, trebuia să decid dacă voi urma studii în artă sau într-un alt domeniu. Nu am ales studiile în artă pentru că nu am crezut că am o înclinație puternică pentru desen și nu îmi era clar ce aș putea realiza în acest domeniu. Pasiunea mi-am reluat-o în ultimii ani de facultate, iar încrederea mi-am recâștigat-o cu ajutorul profesoarei mele de desen, care m-a susținut de la început. De atunci nu m-am mai simțit descurajată, iar de fiecare dată când ceva nu îmi ieșea, muncesc și mai mult, până când îmi dovedeam că pot, fie că era vorba de o simplă schiță, un proiect sau alte colaborări.

2. Care sunt cele mai bune 3 sfaturi pe care ți le-ai da, dacă ai începe din nou?

1.+2. Pentru mine, cea de la 14 ani: „Ai încredere în tine și muncește pentru visul tău!” – poate nu aș fi renunțat așa ușor la o pasiune care a devenit scopul meu de zi cu zi.

  1. Alte sfaturi ar fi de prisos, deoarece consider că am făcut tot ce era necesar, după ce mi-am redescoperit pasiunea.

3. Cum îți menții motivația și interesul în munca pe care o faci?

Sunt un mare fan al universului manga/anime și îmi găsesc motivația de fiecare dată când deschid o carte manga sau văd un anime pe gustul meu. Caut mereu să învăț lucruri noi în domeniul meu, ca să pot fi un artist și un profesor cât mai bun. Încerc să-mi transpun sentimentele în creațiile personale, fie că pictez pe canvas sau desenez digital, deoarece doresc să împărtășesc aceste trăiri cu alte suflete care rezonează cu mine. Poate mai am momente în care sunt prea obosită și am nevoie de o pauză mai lungă, dar niciodată nu îmi pierd cu adevărat motivația.

4. Cum ți-ar plăcea ca oamenii să își amintească de tine?

Sper ca lumea să-și amintească de mine ca de o persoană care i-a inspirat la un moment dat și de la care au învățat ceva bun. Mi-ar plăcea să știu că arta pe care o creez și cursurile pe care le țin au adus un plus în viața celorlalți.

Fragmente din cărți

The adweek copywriting handbook

Dacă vrei să înveți copywriting, îți recomandăm cartea aceasta. Este un ghid ușor de înțeles, cu mult exemple, despre cum să scrii cu impact, să atragi atenția publicului și să-l convingi să acționeze.

Long story short: oamenii iubesc poveștile. Atunci când spui o poveste în jurul unui brand / serviciu / produs, oamenii vor rezona mult mai ușor cu ceea ce vrei să promovezi. Poveștile creează conexiuni. Poveștile creează sentimentul de apartenență. Poveștile creează emoție.

Și că tot vorbim de emoție, uite 3 principii despre emoții în advertising:

  1. Orice cuvânt este asociat unei emoții și spune o poveste.
  2. Orice ad bun este o combinație emoțională de cuvinte, sentimente și impresii.
  3. Vinzi cu ajutorul emoțiilor, dar justifici actul de a cumpăra cu logica.

Freelancing

Ecuația valorii

Valoarea este subiectivă, adică fiecare persoană o percepe într-un mod diferit. Este o percepție individuală și poate fi influențată de multe factori.

Cu toate acestea există o formulă de bază de care să ții cont în relația cu orice client. Valoare = Beneficii - Cost.

Ca tot am vorbit despre "beneficialeza" intr-un carusel, atâta timp cât beneficiile colaborării sunt clare, bine articulate și întrec (în percepție) prețul pe care clientul îl plătește, ești în zona verde.

Însă beneficiile nu sunt doar materiale. Valoarea este ca o lasagna și are multe straturi. Pe lângă preț, există o sumedenie de beneficii emoționale. De exemplu un timp de livrare mai rapid al proiectului, sau plata proiectului în mai multe tranșe (care poate să-i confere clientului o liniște psihică).

La fel și costurile, nu sunt doar materiale, ci și emoționale. Ele variază mult de la business la business, dar un exemplu bun este “pierderea timpului”, sau “pierderea de bani”.

Portret Stefan Asafti