Ediția 67

Dezordinea și incertitudinea de zi cu zi

Dezordinea și incertitudinea de zi cu zi

Toate elementele care alcătuiesc viața noastră, fie personală sau profesională, fie obiecte, tehnologie sau sisteme, tind să se îndrepte către dezordine și incertitudine.

În ultima vreme mi-a tot picat în atenție cuvântul “entropie”. Este o terminologie științifică însă unul din sensuri face referire la “starea de dezordine”.

Pentru a înțelege intuitiv entropia, gândește-te la o cameră dezordonată (poate a ta). Inițial, camera poate fi ordonată (entropie scăzută), dar în absența unui efort constant de a menține ordinea, camera va tinde să devină dezordonată (entropie crescută).

Procesul de curățare a camerei pentru a reduce dezordinea este analog cu necesitatea de energie pentru a reduce entropia într-un sistem fizic.

Dezordinea generează și mai multă dezordine, până când nu se face un efort conștient pentru a păstra ordinea.

Diferite stări ale entropiei sunt întâlnite peste tot. Un software care cândva a mers bine, acum nu mai este compatibil cu noile sisteme de operare (pentru ca nimeni nu a mai depus efort să-l țină up to date).

Sau un radio care acum 20 de ani a funcționat, însă pentru că nu a mai fost folosit, acum nu mai merge (pentru ca s-a depus praful, s-au oxidat cablurile, s-au topit unele componente etc).

Entropia se regăsește și în business. Luna trecută ai avut parte de proiecte bănoase, dar luna asta ești pe zero pentru că luna trecută te-ai concentrat să încasezi bani și nu ai depus efortul necesar pentru obținerea clienților noi.

Dacă totul tinde către dezordine și incertitudine, în mod natural avem nevoie de o forță care trebuie să echilibreze balanța.

Când ești nesigur în privința următorului pas pe care trebuie să-l faci, te lovește teama.

Că să obții echilibrul, ai nevoie de obiective.

Nu este întotdeauna necesar să atingem toate obiectivele stabilite. Credem că dacă ne setăm anumite ținte îi musai să le finalizăm cu succes.

Obiectivele de fapt sunt menite să aducă acea claritate în “sistemul” nostru. Reprezintă contra-greutatea care ne împiedică (dar nu 100%) să experimentăm starea de haos și incertitudine.

Dar hai să facem totuși un reality check. 2, 10, probă, probă.

Shit will hit the fan, că ne place sau nu.

Când se întâmplă asta trebuie să fim pregătiți pentru a depune efortul necesar ca “sistemul” nostru să își intre în parametrii normali.

Altfel, vom face lucrurile la întâmplare.

Resurse utile

Îți recomand un plugin pentru Figma care este mega ‘time-saver’. În loc să mai folosești good ‘ol Lorem Ipsum, mai bine mergi pe conținut apropiat de realitate. Vezi Content Reel

Freelance

Învață să copiezi

Când te documentezi pentru un proiect, NU te gândești niciun moment să reproduci ceea ce vezi. Pentru că, nu-i așa? nu vrei să încalci etica profesională.

Rezistența asta de cele mai multe ori îți inhibă procesul creativ, iar capacitatea de a explora idei noi în cadrul proiectului, îți este drastic limitată.

Să nu uităm că tot ce ne înconjoară este o reinterpretare. Un remix. Originalitatea este doar o fațadă. Shocker!

Vreau să zic că e OK să copiezi, pentru că de aici înveți.

Deconstruiești munca altuia pentru a găsi noi modalități de a crea, pe care să le integrezi la procesul tău propriu.

Copiază < Adaptează < Învață