ediția 11

De ce nu ai timp?

De ce nu ai timp?

Tu când ai anulat ultima oară ceva important pentru că nu aveai timp? Eu de curând. Și mi-am amintit de Katai și zicala lui: ”Nu ai timp pentru că nu îți faci!”. Fair enough. Chiar așa este la o adică.

Timpul este o resursă pe care dacă știi cum să o folosești, îți poate aduce multe beneficii. Cu cât știi să îți gestionezi timpul mai bine, cu atât câștigi mai mult timp pentru tine și pentru lucrurile care contează cu adevărat.

Sună complicat, a? Dar nu e chiar așa. Există multe metode prin care poți să ai grijă de timpul tău:

În primul rând, fă-ți timp pentru lucrurile care contează pentru tine. Întreabă-te mereu: ”ce este important pentru mine?” ȘI ”de ce este important pentru mine?”. Astfel, îți vei aminti întotdeauna motivul pentru care faci ceea ce faci și vei face mereu cumva să strecori acel ceva în programul tău.

De exemplu, când simt că vreau să trișez la rutina zilnică de citit, îmi spun ”ok, am hotărât să fac asta pentru că vreau să devin o persoană cu mai multă cultură și pentru că vreau să investesc în cunoștințele mele” și guess what, îmi revine cheful. 😉

Un alt aspect important este să ai grijă să nu pierzi (prea mult) timp. Uneori e ok să stai degeaba și să îți dai un reset, dar în momentul în care devine ceva constant și nu mai poți să faci nimic productiv, este problematic. Pentru mine funcționează să am o rutină în care îmi dedic timp și statului degeaba.

Un alt motiv pentru care nu avem timp este faptul că nu înțelegem valoarea timpului. Și faptul că este ceva perisabil. Yep, I know, este o realizare un picuț deprimantă, care poate să te poarte ușor printr-o mini criză existențială, dar hey! Parcă învățăm să apreciem altfel ceva ce nu va fi pentru totdeauna.

Îți mai amintești cartea recomandată în Ediția 03? Four Thousand Weeks de Oliver Burkeman - în care autorul spune că avem 4000 de săptămâni de trăit. Nu numai că acele 4000 de săptămâni se epuizează în mod constant, dar cu cât ne rămân mai puţine, cu atât parcă le pierdem mai repede. Așadar, ce faci cu timpul tău?

Lastly, nu-ți fie frică să spui nu. De ce să pierzi timp cu lucruri pe care nu vrei să le faci?

Take care of your boundaries and time, baby!

Spotlight

Astăzi punem reflectorul pe Alexandra Necula, căreia într-o lume în care toată lumea o asociază cu Scarlett Johansson, îi place să fie o Phoebe. Alexandra este un brand designer determinat, pragmatic și pasionat, cu o viziune naturală asupra muncii și vieții: își dorește ca prin ceea ce face să contribuie la proiecte care fac o schimbare înspre bine în jurul nostru. Stilul ei este super clean și precis, motiv pentru care orice identitate vizuală pe care o creează îți câștigă încrederea din start. She’s a god damn pro!

Crede că dacă ar funcționa teleportarea, lumea ar fi un loc mai bun, motiv pentru care super-puterea pe care și-o dorește este să se teleporteze oriunde în timp și spațiu.

Te-ai simțit vreodată descurajat când vine vorba de munca ta? Dacă da, cum ți-a afectat asta creativitatea și ce ai făcut să îți recâștigi încrederea?

Cred că m-am simțit descurajată mai mult la început de drum, când nu știam cum să citesc clienții nasoli, sau să reacționez la feedback negativ/neprofesional din partea clienților, însă odată ce am învățat cum să detectez red flags în potențialii clienți și cum să ghidez clienții actuali spre feedback constructiv, am devenit destul de încrezătoare în muncă și procesul meu creativ.

Important este să alegi să lucrezi cu oameni care valorează munca ta, îți respectă prețurile, procesul și input-ul/experiența ta.

Clienți de evitat ar fi cei care negociază ca la piață (maxim 10-15% e un procent rezonabil) sau cei care menționează în prima întâlnire:

  • "nu ar trebui să dureze mai mult de x timp” = client care nu îți respectă timpul sau prețul
  • "designerul dinainte nu a vrut să-mi ofere mai multe schimbări gratuite” = client veșnic nehotarât și nemulțumit
  • "poți să incluzi 10 runde de schimbări?” = client from hell
  • "știu și eu ceva design, însă am nevoie de cineva care să îmi execute ideea” = micromanager/order giver/doesn't give a shit about your advice or expertise
  • "am nevoie să fie gata mâine” = pe bune?
  • "cât costă un logo?” = don't even answer, they can't afford it
  • "te plătesc dacă îmi place” = ba nu, n-o să te plătească nici dacă-i place.

Partea cu feedback negativ sau neconstructiv se poate evita dacă întotdeauna îți argumentezi deciziile creative, de ce ai ales o anumită paletă de culori, de ce aia și de ce nu cealaltă. Este foarte util să ai un formular cu întrebări de ghidare a feedback-ului care să îi reamintească clientului scopul și strategia discutată.

Dacă ar fi să o iei de la 0, care sunt 3 lucruri la care ai acorda cea mai mare atenție. De ce?

Aș acorda mult mai multă atenție (și cât mai repede, poate chiar din facultate) oamenilor din industrie care te pot ghida și ajuta să avansezi foarte repede, atâta timp cât talentul, pasiunea și perseverența se numără printre calitățile tale.

Cum ți-ar plăcea ca oamenii să își amintească de tine?

Mi-ar plăcea ca oamenii din industrie să mă țină minte ca un designer care își folosește munca să ajute spre bine, nu doar pentru profit sau pentru satisfacția personală. M-am decis să mă focusez pe clienții din domeniul sustenabilității, afacerilor etice sau eco-friendly, pentru că de asta avem nevoie momentan pentru a face lumea mai curată, mai plăcută și mai bună. Fie că ne pasă sau nu, modul in care tratăm oamenii și mediul din jurul nostru ne afectează pe toți, conștient sau inconștient.

Follow Alexandra pe @ale.necula.studio, Behance, alexandranecula.com

Fragmente din cărți

De când am citit ”The Chimp Paradox” a lui Dr. Steve Peters, am început să devin un soi de evanghelist al cărții ăsteia pentru că, practic, este ca o carte de copii pentru adulți, în care tipul ăsta îți explică pe un limbaj super simplist (+ doodles cu cimpanzei și omuleți, ca să fie treaba treabă) cum funcționează creierul nostru și de ce uneori ne comportăm de parcă am fi scăpat din peșteră.

Trebuie să recunosc că la început eram sceptică în privința cărții ăsteia, pentru că titlul complet este: ”The Chimp Paradox: The mind mangement programme for confidence, succes and happiness”. Niciodată nu mi-au plăcut „rețetele” care îți promit succes, fericire și mai știu eu ce alte rezultate glorioase, dar dacă poți să treci peste aspectul ăsta și peste abordarea des întâlnită la diverși autori din State, în care îți arată exemple de succes pe care le-a făcut un anumit John și o anumită Mary, informațiile cu care te alegi sunt SUPER valoroase.

Este o carte ușor de citit și digerat, cu takeaways simple și la obiect, care te fac să te întrebi ”Cum de nu m-am gândit la asta până acum?”.

Autorul vine cu câteva analogii care te ajută să înțelegi creierul uman: The Human - partea frontală, responsabilă pentru rațiune, The Chimp - partea limbică, responsabilă pentru emoții și The Computer - partea parietală, responsabilă pentru mecanisme automate și puncte de referință pentru Uman și Cimpanzeu.

Unul dintre highlight-urile acestei cărți este faptul că te ajută să conștientizezi că ”eu”-ul tău adevărat stă în partea rațională (Umanul), chiar dacă uneori comportamentul tău este unul bazat pe impulsuri emoționale (Cimpanzeul). Adică te ajută să te detașezi de asocierea personalității tale cu modul în care reacționezi atunci când ești copleșit de anumite emoții.

Un alt aspect care mie personal mi s-a părut game-changer este faptul că nu trebuie să îți ”biciuiești” Cimpanzeul. Dacă e să te lupți cu cimpanzeul din tine, va câștiga detașat, pentru că este mult mai puternic decât omul din tine. În fond, cimpanzeul este aici ca să te ajute să supraviețuiești.

Cheia este să înveți să îți înțelegi cimpanzeul și să dezvolți ”strategii” prin care poți să îl gestionezi. În carte găsești super multe exemple în direcția asta + exerciții la finalul fiecărui capitol, care sunt fun de făcut chiar și împreună cu prietenii tăi cât stați la o bere.

Resurse utile

Dacă vrei să dai viață postărilor tale făcute în Canva, încearcă Lootie Stickers.

Care este diferența dintre lootie stickers și cele clasice u ask? Ei bine, lootie e în format vectorial, animat și editabil. Editabil doar la culori, dar suficient cât să îți adaptezi vizualurile pentru brand.

Un downside este că la o simplă căutare în Canva e greu să dai de genul ăsta de stickere. Sper să îmbunătățească funcționalitatea asta în curând. Până atunci poți căuta după ID-urile câtorva colecții cum ar fi:

set:nAFMSKOKNik - Ilustrații outline

set:nAFLm_uxuXs - Promo badges

set:nAFLm0vHxos - Doodles

set:nAFM1j_6xgw - Legume

set:nAFPdf9IFt8 - Forme colorate

Freelancing

Este prețul pe oră o strategie de preț eficientă?

Da și nu. Adică merge o vreme, cât să experimentezi, dar după o vreme ești literalmente penalizat pentru eficiență.

Să zicem că prețul tău pe oră este de 30 € și îți ia 10 ore să faci un design, deci costul tău de producție este de 300 €.

După o vreme, vei deveni mai bun și mai eficient în execuția aceluiași design, așa că timpul tău se înjumătățește, let’s say. 30x5=150 €

Dacă ești la început de drum, go for it!

Dar ține minte:

  • Vei lucra mai mult decât ai estimat. This is how it works. La început nu știi exact cât îți ia să faci un task și e perfect normal.
  • Măsoară-ți timpul. Fă tracking la fiecare oră petrecută pe execuția designului, pe întâlnirile cu clientul and so on. Pe termen lung, vei fi bo$$ la estimări corecte. 😀