ediția 10

Cum să înveți într-un mod eficient fără să pierzi informații importante

Hai să o zicem pe aia dreaptă: uneori trebuie să învățăm cum să învățăm.

Să vin cu un pic de context: am avut o perioadă în care încercam să învăț câte un pic din toate și, sincer, am făcut o super ciorbă în capul meu. În sensul că încercam efectiv să îndes informații din domenii diferite prin tot felul de mijloace care nu își făceau treaba. Un pic de antreprenoriat, un pic de psihologie, un pic de istorie, filosofie și așa mai departe. Cursuri peste cursuri parcurse în aceeași zi, citit din 2 cărți simultan, la intervale scurte de timp ș.a.m.d. A ieșit un haos evident.

Toate încercările astea au dus la o supraîncărcare informațională și efectiv nu mai înțelegeam unde începe un topic și unde se termină altul. Motiv pentru care mi-am zis că este timpul să lucrez la sistemul de învățare și am ajuns la următoarele concluzii:

În primul rând, e musai să începi cu obiective mici și realizabile, pentru că astfel îți este mult mai ușor să te concentrezi pe ceea ce vrei să înveți. Întreabă-te întotdeauna: ”Ok, ce vreau să învăț din chestia asta?” și concentrează-te pe obiectivul ăsta. Multitaskingul nu prea funcționează.

Un alt aspect super important este să alegi momentul zilei în care poți să te concentrezi cel mai ușor. Ești mai receptiv la informații noi dimineață? Învață dimineața! Ești mai productiv seara? Alege un interval în care simți că ești full on.

Also, vorba aia, înveți mai ușor atunci când practici ceea ce înveți. Un fel de learn by doing. Nu îți obosi creierul cu teoria, lasă loc și practicii.

Pe mine mă ajută super mult să pun în aplicare ceea ce învăț și să găsesc exemple relevante care consolidează informația în capul meu.

De exemplu, dacă citesc niște teorii filosofice complicate, încerc să le explic altei persoane prin exemple relevante din viața de zi cu zi. It is magic!

Iar în ultimul rând, notițele, man, notițele! În momentul în care îți iei notițe despre ceea ce înveți, îți cam obligi căpșorul să parcurgă din nou informația astfel încât să aibă sens pentru tine. Îți faci ordine printre gânduri și poți să asimilezi detalliile mult mai ușor.

Spotlight

Fă cunoștință cu Mr. J., acest Hulk al laptelui și al prăjiturelelor de la Milk and Cookies Studio și al vieții de freelancer. Maestru strategist într-ale digital marketingului, un om disciplinat, curios și rezistent, Claudiu își vede de treabă și și-ar dori ca oamenii să bea mai multă apă și să își vadă și ei de treburile lor. (dă play pe fundal între timp la piesa lui Patrice Roberts - Mind my business)

Când vine vorba de super-puteri, este pretty straightforward: i-ar face plăcere să aibă la crème de la crème din tot ce ține de memoria fotografică, adică să aibă acces la toate amintirile și toate lucrurile învățate. Bine, nu ar refuza nici chestii precum invizibilitate, imortalitate și time travel, dar și asta cu memoria ar fi pretty cool to get.

Te-ai simțit vreodată descurajat când vine vorba de munca ta? Dacă da, cum ți-a afectat asta creativitatea și ce ai făcut să îți recâștigi încrederea?

Cred că pățesc asta zi de zi. Din păcate, dar și din fericire, sunt perfecționist. Și de fiecare dată când nu ies lucrurile așa cum știu eu că ar trebui să fie, apar gânduri, impostăreli și alte chestii care au tendința să mă descurajeze. Singura chestie care funcționează mereu este să am documentate procese și proceduri clare. Astfel pot mereu să mă întorc la firul roșu al procesului.

Dacă ar fi să o iei de la 0, care sunt 3 lucruri la care ai acorda cea mai mare atenție. De ce?

  1. Educația mea. În special cea financiară și de business.
  2. Networkingul: cea mai importantă resursă sunt oamenii pe care îi cunoaștem și care au o percepție bună despre noi.
  3. HR-ul: sau în alte cuvinte să am mult mai devreme și mai bine dezvoltată abilitatea de a crea echipe eficiente și fericite.

Cum ți-ar plăcea ca oamenii să își amintească de tine?

Mi-ar plăcea ca fiecare să își amintească de mine așa cum vrea / consideră fiecare. Deci poate că merge ceva de genul “Autentic”? Nu m-am concentrat niciodată pe chestia asta. Pentru mine este mult mai important să îmi trăiesc viața mea. Cine sunt eu și cum sunt eu sunt lucruri pe care le pot controla. Pe când cum mă vede lumea nu prea pot. Așa că e (probabil) mai bine să ma concentrez pe ce pot să controlez, adică pe cum sunt eu.

Fragmente din cărți

Continuăm cu insights valoroase din cartea Mitul Antreprenorial despre care am vorbit data trecută.

Quick recap. Am trecut în revistă cele 3 personalități ale micului întreprinzător de business și cum se bat ele cap în cap. Antreprenorul, tehnicianul și managerul.

O ținem tot așa în combouri de câte 3. Orice afacere are 3 stadii în care se poate afla. Copilăria, Adolescența și Maturitatea.

Copilăria este acea perioadă în care proprietarul de business nu se percepe separat față de afacerea s-a. Adică ești una cu afacerea. Dacă tu te scoți din schemă, atunci pică și afacerea. Practic ești angajat în propriul business.

Adolescența este perioada cea mai nebună a afacerii tale. Ca în viața reală. Nu știi la ce facultate să dai, ai tot felul de “probleme” de existență etc. Dar în același timp este și perioada care îți permite să mergi înspre stadiul de maturitate sau să o dai de gard rău de tot.

Maturitatea este acea perioadă când ai claritate și ai reușit să te desprinzi de businessul tău. Nu doar atât, dar ți-ai pus în ordine toate procesele cu ajutorul cărora oferi aceeași experiență clienților, over and over again. Practic afacerea ta, a devenit produsul și poate fi gata de cumpărat.

Resurse utile

Material 3 Design Kit pentru Figma a fost lansat de curând și are 169 de componente, 1984 de variații și 429 de stiluri toate organizate frumos.

Freelancing

Ce fel de clienți atragi cu prețul tău?

Există situații în care clientul își cunoaște destul de bine problema, dar nu are perspectiva completă. Încă nu îi este articulată problema suficient de bine, iar tu ești expertul care poate să-i aducă acea claritate de care are nevoie.

În contrast cu genul ăsta de clienți, mai sunt și cei care habar n-au de problemele pe care le au și cred că au nevoie de “ceva”.

Pe acești clienți trebuie să îi porți prin tooooot procesul tău de la început până la sfârșit: să le explici exact care sunt pașii pe care urmează să îi faci, de ce faci toate astea și care va fi posibilul outcome.

Toate astea pot fi în multe cazuri o mare pierdere de timp, mai ales dacă tarifele pe care le practici sunt mici. Cu tarife mici, atragi genul ăsta de clienți care nu își cunosc propriul business sau, mai rău, nu își cunosc nici chiar domeniul.

Clienții care acceptă tarife mai mari sunt cei care au o experiență mai vastă cu businessul lor și probabil s-au mai lovit de situații similare, pe care acum le înțeleg.

Ei sunt cei care au nevoie de opinia și perspectiva designerului profesionist pentru a putea confirma care anume este problema reală a businessului lor.

Dar să nu fim ipocriți. Când ești la început de drum este normal să practici un preț mai mic, însă este foarte important să prinzi din timp semnalele astea de red-flags să le poți conștientiza și evident să îți micșorezi cât se poate de mult “suferința”.