ediția 24

Cum recunoști clienții problematici înainte să începi o colaborare

Odată ce acumulezi experiență în a lucra cu oameni și clienți din domeniul tău, începi să îți formezi un detector de bullsh*t și un radar pentru red flags. Încet-încet, începi să miroși un client problemă de la o poștă și știi din timp ce strategie să aplici în funcție de caz.

Dar până să ajungi aici (dacă ești la început de drum), cel mai probabil vei trece prin câteva lecții mai mult sau mai puțin plăcute, că deh, așa e viața.

Și pentru că vrem să îți facem experiența de freelancer una mai ușoară, iată câteva tipuri de clienți de care ar trebui să te ferești, pe care i-am întâlnit și noi pe parcursul timpului:

  1. Clientul care îți spune că te plătește dacă îi place - RUN. Nope, nu o să te plătească și, în plus, de ce ai vrea să lucrezi pentru cineva care nu apreciază timpul și efortul tău?
  2. Clientul care are nevoie să finalizezi proiectul cu deadline pe ieri - Sunt atât de multe chestii wrong aici încât nici nu are rost să intrăm în detalii.
  3. Clientul care îți cere cea de-a N modificare și totuși decide că prima variantă era cea mai ok - Nu uita să taxezi rundele de revizii în contract.
  4. Clientul care încearcă să tragă din preț pentru că înainte lucra cu un designer nepregătit și mult mai ieftin - Sorry honey bunny, calitatea se plătește.
  5. Clientul care nu îți răspunde la chestii urgente, dar te sună în weekend pentru ceva minor - Comunicarea cu astfel de clienți este varză și cel mai probabil vor da vina pe tine dacă ceva nu iese ok.

Acestea sunt doar câteva tipologii de clienți problemă, din păcate mai sunt și alte tipuri. Dar ne oprim aici for now. Sper să îți fie de ajutor să stai departe de dubioși! 😌

Spotlight

Azi toate luminile sunt îndreptate către Andreea Mironiuc aka Andreea Illustration, o fată super sweet, care și-ar dori să aibă mai mult de 24 de ore într-o zi și ca toată lumea să aibă mai mult timp pentru a se juca și a fi creativ. Ilustrator freelance și visătoare full time, Andreea pune culoare în tot ce face, de la desene și până la video-uri educaționale pe Youtube.  Check her out!

1. Te-ai simțit vreodată descurajat când vine vorba de munca ta? Dacă da, cum ți-a afectat asta creativitatea și ce ai făcut să îți recâștigi încrederea?

Da, mi se întâmplă constant să mă simt descurajată. Cred că acest lucru este normal, mai ales atunci când alegem drumul mai puțin bătut și anume antreprenoriatul sau freelancing-ul.

Încerc să îmi aduc aminte motivele pentru care am început: faptul că sunt propria mea șefă, pot să îmi pun în practică orice idee și libertatea pe care mi-o oferă jobul meu. Ajută și să mă gândesc că aceste momente trec, iar când mă uit în urmă văd proiectele faine la care am lucrat și toate lucrurile pe care le-am învățat pe parcurs.

2. Care sunt cele mai bune 3 sfaturi pe care ți le-ai da, dacă ai începe din nou?

  1. Găsește-ți comunitatea. Mult timp m-am simțit destul de singură în această aventură. Lucrând de acasă, cu majoritatea clienților online, mi-a lipsit un grup de oameni care să mă înțeleagă. Din fericire am descoperit o mulțime de oameni faini pe social media cu care m-am conectat și care mi-au devenit prieteni și în viața reală.
  2. Desenează și pentru sufletul tău. De când am început acest business am prioritizat clienții. La început e normal, doar de acolo vin banii. Cu timpul însă mi-am dat seama că îmi lipsesc momentele de lucru fără niciun scop, eu cu mine și cu tableta. De acolo îmi încarc bateriile creative și acest lucru trebuie cu adevărat pus pe primul loc.
  3. Că tot am vorbit despre descurajare, e important de ținut minte că aceste perioade vin și trec.

3. Cum îți menții motivația și interesul în munca pe care o faci?

Am observat că ajută mult ca pe lângă munca în sine, să îmi găsesc hobby-uri într-un domeniu creativ la care nu trebuie să mă pricep. De multe ori în proiectele de ilustrație pun multă presiune pe mine că totul trebuie să iasă perfect, așadar în timpul liber îmi dau voie să mă joc.

M-am apucat de ceramică și am câteva ghivece strâmbe prin casă, dar pe care le privesc cu drag de fiecare dată. M-am apucat de canalul de YouTube, unde am învățat multe lucruri de la zero și care este în continuare work în progress.

Practic pentru mine motivația și interesul vin dintr-o viață completă, cu hobby-uri și pasiuni și în afara jobului în sine.

4. Cum ți-ar plăcea ca oamenii să își amintească de tine?

Dacă am motivat pe cineva vreodată să își descopere latura creativă, să se joace, să deseneze și să se bucure de artă în general, eu sunt mulțumită :) De asemenea, mă bucur tare mult când ilustrațiile mele aduc un zâmbet pe buze oamenilor.

Fragmente din cărți

Steal like an artist - de Austin Kleon

O carte EX-CE-LEN-TĂ care prezintă câteva adevăruri pe care nimeni nu ni le-a spus despre ce înseamnă de fapt să fii creativ.

Uite 3 insight-uri care s-au lipit de mine după ce am citit cartea:

  1. Studiază cât mai mult despre munca unui artist pe care îl admiri și găsește alte 3 persoane pe care acest artist le admiră la rândul său. Colectează bucățele mici din munca lor, care rezonează cu tine, și vezi cum poți să te lași inspirat de acestea. Și nu, asta nu înseamnă să iei bucățelele alea și le dai copy-paste în munca ta! :)) Ideea este să înveți, să te lași inspirat, să transformi și remixezi idei, pentru a-ți găsi propriul drum.
  2. Lucrează și cu mâinile, nu doar digital: atunci când implici și corpul tău în procesul creativ și te separi de ecran & gadget-uri digitale, creierul tău primește un boost și își aprinde motorașele de gândire. Acest proces te va ajuta să gândești diferit, îți va activa o altă latură creativă și cine știe ce idei va scoate la suprafață. 😀
  3. Găsește un hobby doar pentru tine. Fă ceea ce îți place, fără să amesteci chestia asta cu job-ul și fără să încerci să monetizezi hobby-ul respectiv. Do it just because you like it and it brings you joy. No strings attached. Atunci când faci chestii care îți aduc bucurie și care nu te presează, te încarci cu energie și, implicit, îi dai spațiu creativității să își facă apariția.

Freelancing

Cum îi comunici clientului beneficiile colaborării cu tine?

Metode sunt multe, dar îți las mai jos câteva puncte importante.

  1. Vorbește pe limba clientului - nu te complica cu termeni tehnici pe care nu îi înțelege.
  2. Nu vorbi despre aspecte pe care nu le înțelegi în totalitate - este foarte ușor să o dai în bară și să pari nepregătit.
  3. Vorbește despre calitatea serviciilor tale: cum îl ajuți propriu-zis pe client?
  4. Descrie procesul tău de lucru. Atunci când ai o structură clară și știi exact ce ai de făcut, vorbești cu încredere despre munca ta.
  5. Arată-i lucrări pe care le-ai făcut pentru alți clienți. Vorbește-i de ideile din spatele fiecărei lucrări și ajută-l să înțeleagă modul tău de gândire prin care ai soluționat problemele celorlalți clienți.