ediția 32

Cum poți începe să te promovezi ca freelancer prin marketing digital?

3
 min timp de citire

Iată câteva strategii de marketing digital pe care le poți folosi pentru a-ți promova serviciile ca freelancer:

Creează-ți un site web

Un site personal este esențial pentru orice freelancer. Poți utiliza site-ul pentru a prezenta informații despre tine, portofoliul tău și serviciile oferite. Este ca o carte de vizită online, care te ajută în promovarea brandului personal și îți permite să te prezinti în fața potențialilor clienți într-un mod profesionist.

Folosește rețelele sociale pentru a-ți construi prezența online

Rețelele sociale sunt un canal excelent pentru a-ți construi prezența online și a te conecta cu potențiali clienți. Nu de alta, dar pe majoritatea acolo îi găsești. Te poți folosi de LinkedIn sau Instagram pentru a prezenta informații despre tine și serviciile tale, precum și pentru a posta exemple de lucrări recente. Punem la socoteală și Dribbble, pentru că este o platformă dedicată creativilor.

Prezența în social media îți permite să formezi o comunitate în jurul intereselor comune pe care le ai cu audiența ta și poți să ții aproape cu alți profesioniști din industrie.

Scrie conținut de calitate

Scrierea de conținut de calitate poate ajuta la construirea prezenței tale online și la afirmarea ta ca expert în domeniul tău. Poți crea articole blog, ghiduri și resurse informative care să servească drept valoare extra. Scrisul este un super atu, pentru că te ajută să creezi un tone of voice pe care lumea va începe să îl recunoască și să îl asocieze cu brandul tău personal. Yep, tone of voice-ul este o parte esențială în branding.

Creează conținut video

Dacă simți că scrisul nu te avantajează, nu te panica, ai și alte opțiuni prin care poți să creezi conținut de calitate, care să te ajute să găsești clienți, cum ar fi conținutul video.

Spre exemplu, dacă ești graphic designer, conținutul video îți permite să aprofundezi anumite subiecte mult mai detaliat, în comparație cu alte tipuri de content, cum ar fi cel audio (podcasting), pentru că poți să prezinți și să exemplifici vizual anumite concepte.

Partea faină la crearea de content video este că te ajută și să îți evidențiezi latura umană și, implicit, să te conectezi într-un mod mult mai personal cu audiența ta.

At the end of the day, oamenii iubesc poveștile și sunt întotdeauna curioși să afle mai multe despre omul din spatele conținutului pe care îl consumă.

Colaborează cu alți creatori de conținut

Această strategie îți permite să te conectezi cu alte comunități din afara audienței tale. Dacă creezi conținut educațional despre content marketing pe Instagram, poți să faci un carusel dedicat audienței altor creatori de conținut din nișa ta, pe care aceștia să îl posteze pe contul lor și vice-versa. Smart, ey?

Spotlight

Azi stăm de vorbă cu…drum rolls… Mircea Iliescu! Am vrut să dăm o dumă despre Iliescu, dar am zis că ar fi prea de tot. După care ne-am gândit să mergem pe filmul ”Tu ești, Mircea? Da, împărate!”, dar și asta ar fi fost trasă de coadă. Așa că o să mergem prin a-l descrie pe Mircea ca fiind Shaggy din Scooby-Doo, că așa îl văd prietenii lui. Mircea este un super gagic care poartă mai multe pălării: în timpul zilei e ITist, iar în rest face digital lettering și diverse proiecte de design și web.

Urmărește-l pe Mircea aici: @mirceailiescoo, Dribbble

1. Te-ai simțit vreodată descurajat când vine vorba de munca ta? Dacă da, cum ți-a afectat asta creativitatea și ce ai făcut să îți recâștigi încrederea?

Dap. De multe ori.

M-am simțit descurajat mai ales la început de drum, la primul job în domeniul creativ, mai exact la o mică agenție unde făceam design web și identități vizuale. Nu aveam prea multă experiență cu clienți, deadline-uri sau proiecte reale. Mă întrebam mereu "ce naiba caut aici?" sau "chiar pot face asta?" (yep.. sindromul impostorului vibes).

Pe lângă asta, aveam tot soiul de blocaje creative în cele mai nepotrivite momente. Am învățat că de astea scap detașându-mă o vreme de la muncă (pauze mai lungi, ieșiri/plimbări, gaming, bere, whatever suits you), iar apoi vedeam lucrurile cu alți ochi. Worked for me.

M-au încurajat mult prietenii, și ușor, ușor am început să-mi recâștig încrederea destul cât să fac treabă în continuare.

De hateri nu am avut parte încă, sau cel puțin nu s-au manifestat. Totuși sper să apară câțiva. Consider hate-ul ca fiind tot un fel de atenție. Dacă cineva pierde timp să-mi scrie ceva negativ, înseamnă că ceva am mișcat acolo.****

2. Care sunt cele mai bune 3 sfaturi pe care ți le-ai da, dacă ai începe din nou?

  1. Fii mai atent la red flags și nu te arunca pe orice proiect îți apare în cale.
  2. FFS, fii mai încrezător când discuți despre bani/buget. Sunt timpul și creativitatea ta în joc.
  3. Fii foarte specific în legătură cu ce urmează să produci. Stabilește niște limite clare. Eventual semnați și un contract. Unii clienți se întind și încep să ceară lucruri extra.
  4. (Bonus) Nu uita să și trăiești. Go out, do stuff, go wild!

La început spuneam "da" la orice proiect. Lucram orice. Am realizat mai târziu că lucrezi cu mai mult drag și spor când alegi clienți serioși și proiecte care rezonează cu personalitatea ta.

3. Cum îți menții motivația și interesul în munca pe care o faci?

Nu cred că aș putea renunța. Îmi place mult ceea ce fac. Uneori nici nu consider că muncesc.

Mă ajuta mult faptul că undeva la 80% din conținutul online pe care îl urmăresc are legătură cu domeniul creativ.

Nu știu dacă și voi faceți la fel, dar eu când văd un design bun în public, mă opresc și mă holbez ca un psihopat. Not kidding.

Totuși uneori nu îmi e ușor. Nu reușesc să îmi împart timpul astfel încât să creez mai mult. Chiar și așa, sunt cu gândul acolo și îmi notez mereu idei noi.

4. Cum ți-ar plăcea ca oamenii să își amintească de tine?

Hmm.. Nu prea știu cum să răspund. Nu m-am gândit prea mult la asta.

Lăsând la o parte latura creativă, aș fi mulțumit să fiu recunoscut pentru ceea ce sunt cu adevărat ca persoană, cu bune și cu rele.

Fragmente din cărți

Dacă tot am povestit în ediția trecută despre cărți pentru freelanceri, îți mai recomandăm o carte din același domeniu: The freelancer’s Bible de Sara Horowitz.

O carte împărțită în 5 părți, după cum urmează: prima parte este un ghid pas cu pas despre cum să începi o carieră de freelancer, a doua parte te învață cum să găsești joburi remote, a treia parte îți arată cum să îți crești business-ul folosind diverse strategii, a patra parte te aventurează în detalii și sfaturi despre cum să gestionezi un business online, iar ultima parte te educă despre importanța comunității și cum să creezi o comunitate.

Vei găsi multe insighturi despre cum să îți organizezi timpul, programul, chiar și spațiul de lucru, cum să negociezi cu clienții tăi, cum să comunici în mod persuasiv, cum să îți creezi un brand personal memorabil și cam despre tot ce ține de freelancing. Cartea chiar este o ”biblie”. 🙂

Freelancing

Ce strategii poți folosi pentru a ajuta un client să își permită serviciile tale?

Dacă ai pățit și tu să ai o discuție aparent promițătoare cu un potențial client, dar să realizezi ulterior că nu sunteți compatibili la buget, încă se mai poate salva ”relația”.

Clienții au adesea obiecții când vine vorba de preț. Chiar dacă oferi răspunsuri bune și explicative, uneori tot nu sunt convinși să spună "da". Ceva îi împiedică să ia o decizie. Asta înseamnă că încă mai ai de săpat și de clarificat.

Dacă prețul este o problema majoră, există două modalități prin care poți convinge un client să încheie deal-ul cu tine.

Oferă-i posibilitatea să plătească în mai multe tranșe

În loc de 2-3 tranșe cât ai cere în mod normal, clientul poate plăti în mai multe. Această opțiune îl poate liniști din punct de vedere psihologic, deoarece îi oferă timp să își planifice banii și nu se simte presat.

Poți să îi ceri avans de 20% în loc de 50%

Este no-brainer. Clientul simte că ești înțelegător și “brusc” poate să te plătească.

Ah da, și nu uita de contract! pentru că este esențial, pentru a te asigura că vei fi plătit.

Portret Stefan Asafti