ediția 20
Am tot vorbit despre prețul pe oră de multe ori. Cel mai probabil nu am să mă opresc aici.
Bine…să nu crezi că îi țin partea sau ceva, dar este cea mai răspândită modalitate de pricing printre creativi și cere atenție.
Prețul pe oră sucks. Să o zicem direct. Nu intru acum în detalii de pros and cons, dar dacă tot folosim atât de des această metodă hai să vedem de ce trebuie ținut cont pentru optimizarea acestuia.
Cercetează piață: Înainte de a stabili un preț, este important să cercetezi piața și să vezi ce prețuri practică alți creativi ca tine (aka market value).
Nu scoate un preț din burtă pentru că îți va fi greu să ți-l asumi. Și la finalul zilei este doar un random number care nu zice nimic despre tine și serviciile tale.
Identifică-ți costurile: Costurile tale, cum ar fi costurile materialelor, cheltuielile de transport și costurile generale ale businessului, trebuie luate în considerare atunci când îți stabileșți prețul.
Dacă nu știi cât cheltui și cât produci, atunci cum te poți aștepta să fii profitabil? Am pățit-o de multe ori, să cheltui aiurea iar la final de lună să îmi dau seama că fix pix. Nu mai am bani.
Știu, poate să fie greu la început cu munca asta boring și administrativă dar este un must-do dacă vrei să ai un business sănătos.
Efortul pentru a face bani, e mai mare decât efortul pentru a-i cheltui. Dacă vrei să îți faci tracking la încasări și cheltuieli, poți utiliza trackerul pe care îl folosesc și eu.
Valoarea adăugată: Dacă oferi servicii sau produse de calitate superioară, prețul trebuie să se reflecte în asta deoarece clienții sunt dispuși să plătească mai mult.
Știu că poate fi tricky de înțeles valoarea asta când ești la început de drum, dar în timp și cu acumularea experienței vei ști care-i diferența dintre “meh” și “this is the shiet”, pentru a cere sume mai mari.
Stabilește un preț flexibil: În unele cazuri, pot fi necesare ajustări ale prețului în funcție de cerințele fiecărui client.
Asigură-te că ai un preț flexibil care să poată fi ajustat în funcție de cerințele fiecărei situații.
Există practica de discriminare prin preț care presupune perceperea unor prețuri diferite către diferiți clienți pentru același bun sau serviciu.
Nu toți clienții sunt egali, iar unii sunt dispuși să plătească mai mult.
Astăzi scoatem laserele și le îndreptăm către Laara Bonn, ex-Muki. Laara și-a făcut un rebranding personal cu doar câteva zile în urmă, dând startul unui capitol nou în viața ei. Lettering artist și graphic designer cu o curiozitate de copil, Laara este genul de persoană care își transpune cu ușurință spiritul jucăuș și vesel în munca ei, pe care te încurajăm cu drag să o urmărești pe contul ei de IG @laara.bonn.
Ohoo, da. Întotdeauna sunt ups and downs. Dar în ultima vreme am început să accept asta și să nu mă simt vinovată când am perioade mai slow, mai neinspirate sau mai leneșe. Fiecare low este urmat de un up, iar dacă realizezi asta, o să iei fiecare low ca un push din partea universului să stai jos și să fii cu tine, să ieși în natură sau să faci orice vrei să faci în acel moment. Cred că a fi în stare să mergi pe flow este cea mai importantă lecție aici, să nu încerci să forțezi nimic.
Am avut perioade foarte nesigure pe mine, căutând tot timpul validare din exterior. Nu este nevoie de asta. Tot ce ai nevoie pentru a crea este deja în tine, trebuie doar să fii sincer cu tine, și să nu încerci să fii ceva ce nu ești - asta se reflectă enorm în munca pe care o scoți din tine.
Ummm...sunt extrem de îndrăgostită de ceea ce fac :D Iar asta cred că mă face să vreau să petrec cât mai mult timp cu această 'dragoste', cu literele și cu designul. De asemenea, sunt o persoană foarte curioasă, iar cred că și asta mă ajută să vreau să caut tot timpul inspirație nouă, și să încerc chestii noi.
Mmm, nu cred că vreau ca munca pe care o fac să fie elementul primar când cineva își amintește de mine. Cu toții suntem mult mai mult decât munca noastră, astfel voi înșirui câteva caracteristici pe care unii oameni le-au folosit în a mă descrie:
Cu zâmbet pe buze și cu soare în ochi.
Tot timpul cu o sticlă de apă și un caiețel cu creion în tote bag.
Pregătită pentru orice ocazie cu un playlist.
Do what matters most - Rob Shallenberger
O carte care te ajută să îți gestionezi timpul, prioritizând ceea ce contează cu adevărat pentru tine, și să trăiești o viață creată cu intenție, după premisa ”live by design, not by default”.
Metoda ”do what matters most” prezentată în carte cuprinde 3 piloni principali, și anume:
Dezvoltă-ți obiceiul de a-ți scrie viziunea pentru rolurile pe care le ocupi în viața ta (personal, profesional, ca membru de familie, etc.) - acest obicei te va ajuta să îți definești direcția.
Setează obiective specifice pentru aceste roluri în fiecare an, ca să te concentrezi cu exactitate pe ceea ce contează pentru tine.
Dedică acțiuni specifice pentru îndeplinirea obiectivelor setate mai sus și prioritizează-le înainte de fiecare început de săptămână (pre-week planning).
Modul în care ți-am prezentat aici metoda is barely scratching the surface, cartea are capitole întregi dedicate fiecărei părți + exemple concrete și exerciții practice care te vor ajuta să pui în aplicare tot ce înveți.
Este o lectură ușoară, foarte bine structurată, pe care ți-o recomand cu drag dacă vrei să înveți cum să îți împarți și planifici timpul, cum să prioritizezi ceea ce este important pentru tine și să delegi ceea ce nu te avantajează și cum să devii mai productiv.
O să mă mai auzi vorbind de aplicația RescueTime 100%. Nici nu știi cât de mult timp am căpătat înapoi datorită ei. O folosesc de vreo 7 ani zilnic.
Îmi cunosc destul de bine obiceiurile în procrastinare și cateodată mă trezesc out of ză blue, că în loc să fac ce trebuie stau și dau scroll pe facebook, sau mă prinde vreun video pe YouTube.
Poți să îți dai seama rapid dacă te-ai concentrat pe ce trebuie și dacă ziua ți-a fost productivă.
În primele discuții cu un potențial client, există șanse mari să pierzi din vedere anumite aspecte și să pleci cu gândul că ai uitat să lămurești anumite detalii cu el. Poate că ai uitat să vorbești despre etichete, colantarea mașinilor sau personalizarea îmbrăcăminții angajaților, și acum e cam dubios să vii cu o recalibrare a ofertei de preț.
Ăsta este reminderul de care ai nevoie ca să îți pregătești o listă cu livrabilele pe care le poți oferi. Nu de alta, dar uneori nici clientul nu știe de ce are nevoie de fapt.
Am creat un ghid care acoperă 4 industrii, HoReCa, IT, Real Estate și Medical.
Accesează Ghidul de livrabile pentru companii și bagă-l undeva la bookmark pentru când o să ai nevoie de el.