ediția 51

Cum influențează alegerea clienților succesul tău

3
 min timp de citire

În primul rând vreau să mă adresez elefantului din încăpere.

Când ești la început de drum nu prea poți avea pretenții pentru că nici nu ai de unde alege. Orice colaborare, cu orice fel de client reprezintă o lecție de învățat. Fie ea bună sau rea, cu ceva tot pleci de acolo.

Este crucial să ne dăm seama că, de multe ori, mai puțin înseamnă mai mult.

Luând un exemplu simplu: e mai convenabil să ai 3 clienți care îți plătesc fiecare 5,000 euro decât 50 de clienți care îți dau câte 100 euro.

În timp ce gestionarea mai multor clienți poate fi dificilă și poate cauza multă bătaie de cap, un număr mai mic de clienți înseamnă că te poți concentra mai bine pe nevoile lor individuale și le poți oferi servicii de o calitate mai mare.

Pentru mine, calitatea este precum un obicei: odată dobândită, te însoțește mulți ani. Este la fel de simplu să trăiești în mediocritate o viață întreagă, cum e la fel de ușor să fii recunoscut pentru excelență. Diferență stă în alegerile pe care le faci. Te mulțumești cu meh? sau îți asumi responsabilități care favorizează calitatea?

Clienții care plătesc mai mult pot fi mai dispuși să investească în relația cu tine și să te recomande altor oameni din networkul lor. Și mai e o chestie. Când clientul ăla dă banu’ este mult mai atent la ce ai tu de spus.

Dar nu toți clienții sunt pentru tine.

De ce ai spune DA oricărui proiect? În principiu spui DA-ul ăsta probabil din disperare. Ai musai nevoie de cash și accepți să faci o muncă mediocră pe termen scurt. Atâta că, ăsta este un cerc vicios iar “termenul scurt”, se poate extinde destul de mult.

Disperarea asta nu are deadline, pentru că nu știi când o să treacă. Pe măsură ce tot iei proiecte mici și multe îți neglijezi drastic sănătatea mentală, iar procesele tale de lucru vor avea de suferit.

În momentul în care prinzi un client mai de doamne ajută riști să nu-l tratezi cu seriozitate, poate chiar să-l grăbești doar ca să termini mai repede (să poți trece la următorul proiect). Și asta ce zice despre tine ca profesionist? Când ai o tonă de lucruri de făcut nu poți da atenția cuvenită fiecărui client și începi să o iei pe scurtături.

Cel mai neplăcut lucru pe care îl poate simți un client este să fie ignorat pentru că ești ocupat cu proiectele altor persoane.

Calitatea ta influențează calitatea clienților.

A alege calitatea în locul cantității nu este doar o strategie, ci un mindset.

Fragmente din cărți

The power of moments - Chip and Dan Heath

De ce anumite momente din viața noastră sunt întipărite în cel mai mic detaliu în mintea noastră, iar altele ajung să fie uitate foarte ușor?

Conform autorilor, cele mai memorabile momente au la bază 4 ingrediente:

  1. Emotional peak - ne amintim de momente cu încărcătură emoțională care ajunge la un punct culminant și un sfârșit
  2. Insights - aha moments în care descoperim ceva pe cont propriu
  3. Mândrie - ne amintim de momentele în care suntem mândri de reușitele noastre sau în care alți oameni ne fac un compliment
  4. Conexiune - ne amintim de momentele în care ne simțim cu adevărat apropiați, înțeleși, sincronizați cu cineva din jurul nostru

Freelancing

Creșterea predictibilității prin optimizarea procesului de lucru.

De fiecare dată când discut cu tovarășii creativi, inevitabil conversăm și despre procesul de lucru datorită importanței sale fundamentale.

Un client care apreciază și înțelege modul tău de a lucra este incomparabil mai valoros decât unul care vrea doar "un kil de design".

Este esențial să documentezi și să structurezi procesul tău. Scopul său principal este să-ți ofere previzibilitate. Să știi fiecare pas pe care trebuie să-l urmezi.

Procesul de lucru este o piatră de temelie în relația profesională cu clienți. Dacă lucrezi împrăștiat și nu știi de unde iei una sau alta, atunci vei atrage clienți care nu o să te plătească niciodată mai bine.

Întotdeauna îți vor cere “design la kilogram”.

Portret Stefan Asafti