ediția 28

Cum îl convingi pe client să îți ofere o șansă ca freelancer începător

3
 min timp de citire

Să fii liber profesionist la început de drum nu e treabă ușoară. Da’ deloc. Întâmpini tot felul de piedici: ba clienții vor să lucreze cu profesioniști cu o căruță de ani de experiență în spate și te refuză, ba te acceptă, dar te exploatează și te plătesc cu bani de nimic and so on. Lista ar putea să mai continue. Că-i lungă, we all know that.

Cum poți să convingi un client ok să îți dea o șansă?

Well, well, well:

  1. În primul rând pune-ți la punct un portofoliu decent. Poate te întrebi: ”Bine, bine, dar cum îmi fac portofoliu dacă nu am experiență cu alți clienți?”. Glad you asked, răspunsul este simplu: ✨PROIECTE FICTIVE. Nu poți să te prezinți în fața unui potențial client fără portofoliu, iar faptul că nu ai experiență nu este o scuză. Proiectele fictive sunt temporare. Pe măsură ce capeți experiență le vei înlocui.
  2. Demonstrează-ți dedicarea și disciplina. Arată-i clientului că he is the one and only for you. Arată-i că dintre toate proiectele, tu cu el vrei să colaborezi. Arată-i că rezonezi cu valorile brandului, că ai o înțelegere profundă a proiectului și că vrei să contribui la dezvoltarea acestuia. Spune-i de ce îți dorești să lucrezi cu el și cum ai putea să contribui tu la creșterea proiectului. Dacă ai și alte skill-uri complementare care ar putea fi relevante, nu ezita să vorbești despre ele.
  3. Fă-i o ofertă avantajoasă dar nu te aștepta să te îmbogățești din primul proiect. Ca începător, prețul tău va fi probabil mai mic decât al altor freelanceri. And that’s OK. Folosește acest avantaj pentru a obține un contract inițial. După ce ai obținut un pic de experiență și feedback pozitiv, poți crește treptat prețurile. Un alt mod prin care poți să fii avantajos este să îi oferi un bonus clientului, cum ar fi o reducere la următorul proiect sau o actualizare gratuită a proiectului.

Spotlight

Fă cunoștință cu Mihai Dolganiuc, un logo & brand identity designer super determinat, cu o doză sănătoasă de curaj, căruia nu îi este frică să lucreze din greu la un obiectiv care poate părea de neatins la o primă vedere: să ajungă unul dintre cei mai buni logo designeri din lume.

Urmărindu-i îndeaproape munca și descoperind frânturi din personalitatea și gândirea sa, noi suntem 100% convinși că este pe drumul cel bun.

Urmărește-l pe Mihai aici: dolganiuc.design, Dribbble, Twitter

Mihai, you rock!

1. Te-ai simțit vreodată descurajat când vine vorba de munca ta? Dacă da, cum ți-a afectat asta creativitatea și ce ai făcut să îți recâștigi încrederea?

Foarte des mi se întâmplă să fiu descurajat, însă îmi revin repede. Descurajarea poate veni din lipsa unui scop, sau în cazul meu atunci când lucrul e slow, iar eu trebuie să îmi chestionez existența și întreaga mea carieră.

Pentru a-ți recâștiga încrederea ai nevoie de mici succese, pe care le poți crea singur. Ele nu trebuie să fie neapărat legate de munca ta:

✅ Pune-ți ca scop să faci 150+ flotări într-o zi.

✅ Fă curățenie în casă, curte.

✅ Creează ceva din lemn.

✅ Repară un lucru.

Ulterior te vei simți mai bine și poți reveni cu încredere la ce te-a demotivat, privind altfel lucrurile.

2. Care sunt cele mai bune 3 sfaturi pe care ți le-ai da, dacă ai începe din nou?

Mihai, tu cel care ai 23 ani, știu că nu o să mă asculți, dar te rog:

  1. Concentrează-te pe 1, 2 lucruri și fă-le bine. Da, știu, e tentant să înveți Animație, 3D, UI și programare toate într-o zi, însă axându-te pe 1-2 servicii vei fi perceput ca un expert.
  2. Taci și ascultă. Învață-te să primești feedback fără a fi defensiv.
  3. Mai taie din ego. Adoptă o atitudine în care să realizezi că mereu ai ce învăța.

3. Cum îți menții motivația și interesul în munca pe care o faci?

Trebuie să menționez că atunci când îți iubești munca și o faci într-adevăr din suflet, interesul persistă mai mereu, este nevoie de disciplină doar și sisteme puse la punct.

Dar atunci când se întâmplă să nu fiu motivat, iau pauzele necesare atunci când mă simt extenuat. Nu forțez nota. Urmăresc oameni din domeniu a căror muncă mă inspiră și motivează. Citesc cărțile lor. Îmi reamintesc că totul e trecător.

Încerc să leg munca mea de un scop foarte mare care la prima vedere poate părea de neatins — Să ajung unul dintre cei mai buni logo designeri din lume. Asta mă trezește în fiecare dimineață și îmi dă speranță și o viziune clară ce ține de unde sunt și unde vreau să fiu.

4. Cum ți-ar plăcea ca oamenii să își amintească de tine?

O persoană deschisă, înțelegătoare care are dorința de a-și împărtăși cunoștințele, de a ajuta oameni la început de cale și de a crea ceva util în folosul oamenilor.

O persoană care crede cu tărie în faptul că în viața asta trebuie să faci ce îți place, iar dacă nu poți face asta pe moment, trebuie să îți îndrepți gândurile înspre a-ți construi viața pe care ți-ai dorit-o cândva.

Fragmente din cărți

Buyology de Martin Lindstrom

Buyology este un must-read pentru orice marketer, deoarece cartea este rezultatul unor studii efectuate de către Lindstrom și echipa sa, în care au analizat ce se întâmplă în creierul consumatorilor atunci când privesc diverse reclame, se gândesc la diverse branduri și multe altele.

Iată  câteva insighturi din carte:

  1. Cercetătorii au reușit să prezică cu acuratețe eșecul unor emisiuni TV, prin măsurarea activității cerebrale a subiecților în timp ce vizionau trei emisiuni noi: The Swan, How Clean Is Your House și Quizmania. Din cele trei emisiuni, How Clean Is Your House a fost cea mai captivantă, iar The Swan cea mai puțin interesantă. Când emisiunile au fost difuzate în Marea Britanie, rating-urile obținute au confirmat predicțiile cercetătorilor. Autorul susține că astfel de aplicații ale neuromarketingului s-ar putea dovedi a fi mult mai eficiente decât tehnicile tradiționale de cercetare a pieței.
  2. Avertismentele de pe pachetele de țigări nu au nici un efect în scăderea consumului de tutun. Mai mult, Lindstrom și echipa sa au descoperit că aceste avertismente au activat zona creierului responsabilă pentru poftele pe care le avem. Paradoxal, huh?

Freelancing

5 softuri de facturare pentru freelanceri

Smartbill  - Ai mai multe planuri din care să alegi. Poți să plătești lunar sau anual. Te poți decide în funcție de numărul de facturi pe care estimezi că le vei emite.

Oblio  - Poți să încerci platforma gratuit timp de 1 an, după care plătești 29 de euro pe an.

Fairo  - Pe lângă facturi, ai și un calculator de impozite. Când emiți o factură cu TVA, spre exemplu, ai impreisa că ai mai mulți bani în cont (but you do not, pentru că nu sunt toți banii ai tăi). Este important să ai o evidență clară și asupra taxelor.

SOLO  👀 🫵  - Înființare PFA gratuită, facturare, contabilitate și depunerea declarațiilor. Tot ce ai nevoie pentru administrarea PFA-ului tău.

FGO  - Îți urmărești afacerea în timp real și înțelegi cifrele afacerii fără cine știe ce cunoștințe de conta. Se integrează cu programul de contabilitate SAGA.

Portret Stefan Asafti