ediția 19

Cum gestionezi ideile stupide ale clientului în timpul proiectului?

Come on! Ai pățit-o. Știu sigur.

În primul rând netezește-ți mustățile și nu te panica. O idee nu are valoare până nu este pusă în practică. Nu există idei bune sau rele. Există doar idei, ș-atât.

Dar hai să facem un reality check rapid. Unele idei care vin de la client fix în momentele nepotrivite pot schimba în totalitate direcția în care merge proiectul dacă nu sunt trecute prin filtrele potrivite.

De exemplu în timp ce lucrezi la conceperea manualului de brand clientul vrea să mai faci “o mică” schimbare la logo. Poate un typeface diferit și de adăugat o extra culoare. What then?

În mod tipic, pentru că ești un people pleaser te conformezi și faci modificările, dar cu resentimente. Proiectul începe să nu îți mai placă așa de mult. Ba chiar arată mai rău, de nu-ți vine să-l pui în portofoliu. Mai mult de atât, îți vine să renunți la colaborare pentru că lucrurile sau încâlcit rău de tot.

Designerul profesionist are un set de (1) filtre și (2) bariere de care se folosește constant pentru a proteja bunul mers al proiectului. Take some notes.

Filtre

Valorifică timpul tău.

În momentul în care te atașezi prea tare de munca ta, devii perfecționist. Investind prea multă vreme în detalii nesemnificative, se pierde din timpul prețios care ar putea fi folosit pentru proiecte noi, care ți-ar aduce câștiguri mai mari. Este important să iei în considerare diferențele dintre lumea clienților clientului și a ta, deoarece detaliile pe care le consideri importante, pot fi neînsemnate pentru ei.

Ascultă cu intenție.

Ascultă cu atenție ce are de spus clientul și oferă-i un sentiment de control, chiar dacă nu ești de acord cu ceea ce spune. Când clientul se simte ascultat, simte că deține controlul.

Bariere

Argumentează-ți alegerile

Pentru a evita situații neplăcute, un profesionist trebuie să aducă claritate și să-și argumenteze bine alegerile. Fără context, lucrurile devin abstracte și lipsite de sens. Când taci, liniștea poate fi umplută cu orice. În principiu cu presupuneri. Claritatea înseamnă înțelegere. Înțelegerea înseamnă acceptare iar acceptarea înseamnă bucurie pentru designer. Nu te grăbi și depune efortul necesar.

Limitează-l prin contract

Nici nu încape în discuție că trebuie să ai un contract semnat. Asta este asul tău din mânecă. Contractul trebuie să stabilească pașii clari pe care tu și clientul agreați să-i parcurgeți. În cazul în care există schimbări ce vor modifica direcția inițială a proiectului, acestea trebuie asumate și remunerate corespunzător. De exemplu poți stipula în contract un preț pe oră pe care îl folosești să estimezi orice schimbări adiționale neprevăzute.

Concluzii

Ține minte, clienții au o nevoie acută de a se simți în control. Când începi să stăpânești acest principiu, relația client-designer poate deveni mai bună și mai stabilă.

Asigură-te că te folosești constant de filtre și bariere prin care treci orice decizie sau solicitare. Acestea ajută la păstrarea coerenței proiectului și a obiectivelor lui.

Spotlight

Astăzi punem lanterna pe nimeni altul decât Paul Tănase, Art în agenție, also known as ”băiatu’ cu Photoshopu’” pe internetzi. Dacă nu ai călătorit încă prin Universurile create de Paul, pune pixu jos, ia mouse-ul și dă cu click, pentru că este genul de loc din care chiar nu o să mai vrei să pleci. You will binge scroll. Vei găsi căței giganți cu covrigi în coadă, creaturi mistice și statui cum nu ai mai văzut, evidențiate cu tot felul de detalii de-ți lasă ochii apă.

1. Te-ai simțit vreodată descurajat când vine vorba de muncă ta? Dacă da, cum ți-a afectat asta creativitatea și ce ai făcut să îți recâștigi încrederea?

Singurul loc unde simt un pic de descurajare e mediul online. La cât de mult a scăzut engagementul pe Insta (platforma pe care eu bag cel mai mult) și la cât de agățați de aceste cifre suntem, uneori confund numerele alea cu propria valoare și pic în capcana aia de "ce fac eu nu e bun", dar ies rapid de aici pentru că în definitiv știu că creez ce creez doar pentru că vreau să îmi pun eu out there viziunea și creativitatea. Dacă ajung 2-3 oameni să vadă ce fac și pe lângă asta reușesc să le și dau o stare (oricare e ea), my job here is done and I'm happy.

2. Care sunt cele mai bune 3 sfaturi pe care ți le-ai da, dacă ai începe din nou?

  1. Bagă și mai mult timp în asta că o să merite
  2. Hrănește-te cu artă cât mai devreme
  3. Interacționează cu oameni cât mai diverși, cât mai des

3. Cum îți menții motivația și interesul în munca pe care o faci?

Cred că, fără excepție, oamenii sunt "creaturi" creative și e în natură noastră să vrem să punem în lume viziunea noastră. Eu sunt norocos că mi-am găsit zona în care simt că pot să o fac foarte articulat (deși e vizual) și constant. Nu cred că o să fiu vreodată demotivat să îmi spun și să-mi arăt viziunea despre lume.

4. Cum ți-ar plăcea că oamenii să își amintească de tine?

Aș vrea să îți amintească de mine că "Make a dollar, give a dollar, if you need me holler, kinda good ole' boy". Nu simt că voi ajunge la nivelul la care după ce nu mai sunt pe aici lucrările mele vor dăinui, așa că mă preocup constant să las oamenilor o stare de bine cât sunt pe aici, în interacțiuni 1 la 1, dându-le cât mai mult din ce am.

Raftul cu cărți

Câteva insights din cartea ”When the body says no” de Gabor Mate, care te-ar putea convinge să o citești și tu.

Gabor Mate este un bătrânel simpatic, medic și autor, care a studiat de-a lungul anilor sănătatea minte-corp, comportamentele adictive, impactul stresului în sănătatea fizică și modul în care anumite experiențe din copilărie ne afectează viețile de adulți.

În cartea ”When the body says no”, autorul prezintă diverse experiențe pe care pacienții săi le-au avut și arată cum emoțiile, gândurile și traumele ne afectează modul în care percepem lumea, relațiile pe care le avem și sănătatea.

Ce mi s-a părut interesant:

  1. Nu e o chestie dovedită științific, dar un pattern pe care mulți dintre pacienții săi care au suferit de boli serioase, aveau dificultăți în a-și trasa limite, în a spune nu și își neglijau nevoile în favoarea nevoilor celor din jur.
  2. Este super important să îți asculți corpul cu adevărat, deoarece te va ajuta să identifici și să procesezi mai ușor emoțiile pe care le ai, și, automat, să ai mai multă grijă de sănătatea ta.
  3. Nu îți suprima emoțiile. Ok, asta nu înseamnă să faci o scenă de fiecare dată când ești nervos, dar este important să poți să îți identifici emoțiile, să le verbalizezi și să le ”lași afară”. Aparent, emoțiile suprimate ar putea favoriza apariția unor afecțiuni și, conform autorului, pacienții bolnavi care și-au procesat emoțiile au supraviețuit pentru o perioadă mai lungă decât cei care le-au suprimat.

Resurse utile

Ai ghicit! Another AI bites the dust. O extensie de Chrome destul de magică aș zice care se întegrează cu orice site https://merlin.foyer.work/