ediția 30

Cum e Chris Do în viața reală?

După cum probabil știi, pe 24 aprilie a avut loc workshopul Business Clinic ținut de Chris Do. Într-un cuvânt, a fost mind-blowing sau, altfel spus, brain-melting.

După cum era de așteptat, omul este foarte diferit în viața reală. Este mult mai energic și foarte prietenos. La 51 de ani, are o energie de umple sala întreagă. Când îl vezi în videouri pe YouTube, uneori poate să transmită vibe-ul greșit. Poți face presupuneri destul de rapid, iar asta îți creionează o impresie eronată despre el. Dar când stai de povești cu el la masă este cu totul altceva.

A fost o experiență cu adevărat inedită. Modul lui de a face educație este out of this world față de tot ce am văzut până acum.

Workshop-ul a durat de dimineață până la ora 18:00. A fost intens.

Mi-a plăcut foarte mult când ne-a arătat agenda evenimentului. Erau afișate doar pauzele, adică momentele cele mai așteptate de către public :)) Restul…surprize! Și pe bună dreptate, nu știai ce urmează, iar asta a crescut și mai mult entuziasmul.

Acum poate te întrebi dacă s-a meritat să particip la un eveniment cu un price tag destul de măricel (cel puțin pentru România). O zic răspicat, DA s-a meritat. But here’s the thing. La final, nu am simțit că am plecat cu ceva complet nou. Desigur, au fost și informații noi pe ici pe colo dar nu ceva semnificativ încât să zic “wow”.

Am plecat cu multe validări. Am înțeles mult mai bine ce știu și ce nu știu, iar asta mă motivează să merg înainte. Însă crema cremelor pentru mine a fost că m-am întâlnit cu o grămadă de creativi din România și că am cunoscut mulți alții. Din păcate, timpul niciodată nu este suficient să stai la bere, dar sunt sigur că se vor arăta și alte ocazii.

Într-un final am furat și un autograf de la Chris și i-am povestit despre LDD. He approved!

Spotlight

Fă cunoștință cu…drum roll…Daniel Andor! 🥳 Dani este un om care poartă multe pălării: de la cea de soț și tată, la cele de specialist în product design și strategie, un foarte bun sfătuitor în domeniul startupurilor și fondator al propriei sale agenții - Durran.

Prietenii apelează cu regularitate la el pentru a le demonta ideile (în sensul bun, biensur), pentru că scanează cu lux de amănunt orice posibilă problemă care poate să apară și găsește soluții pe măsură. (these are the perks of being an overthinker 😋)

Pe Dani îl găsești aici: LinkedIn, @daniandor.ux

1. Te-ai simțit vreodată descurajat când vine vorba de munca ta? Dacă da, cum ți-a afectat asta creativitatea și ce ai făcut să îți recâștigi încrederea?

Nu mă consider neapărat un creativ, dar asta nu mă scutește de a fi descurajat. Cu siguranță la începutul drumului meu ca Product Designer (UX/UI Designer cum era pe vremuri), această senzație se întâmpla mult mai des. Motivele erau variate - de la a te compara cu alții, la sentimentul de overwhelming, la părerea clientului/colegului etc.

Odată cu experiența, aceste aspecte s-au mai așezat - sau cel puțin acum sunt alte lucruri care mă descurajează.

Ce a ameliorat acest sentiment a fost să îmi definesc un proces de lucru și să mă asigur că sunt up to date în domeniul meu.

Să ai oameni în jurul tău care înțeleg prin ce treci, te ajută enorm.

2. Care sunt cele mai bune 3 sfaturi pe care ți le-ai da, dacă ai începe din nou?

  1. Networking - Deși la începuturi am ignorat acest aspect, odată ce am început să pun bazele pentru Durran, a fost unul dintre punctele de focus. Un network bun te ajută în multe feluri - de la a-ți găsi un job nou, un client nou, la a deschide diferite oportunități. Și dacă ești un overthinker ca mine, fă-ți un mic CRM.
  2. Don't delay feedback - Asta am experimentat de ambele părți - și eu am făcut asta, și designerii cu care colaboram au făcut asta. Deși poate părea contraintuitiv (fiecare designer vrea să arate ceva de care este mulțumit), e mai bine overall să iei feedback rapid, în punctele cheie. Te scutește și pe tine și pe cel cu care lucrezi de multe bătăi de cap, puteți colabora pentru a ajunge la un rezultat mai bun și îți salvează foarte mult timp.
  3. Put yourself out there - Se leagă oarecum de partea de networking, dar e important ca oamenii să știe ce faci, cine ești.

Networking și content sunt cele pe care le regret cel mai mult că nu le-am început mult mai repede.

3. Cum îți menții motivația și interesul în munca pe care o faci?

Aici cred că fluctuez destul de mult - am perioade când sunt foarte motivat să fac și să încerc chestii noi și apoi perioade când nu prea aș face nimic :).

Mă motivează când pot lucra pe proiecte care îmi plac și sunt challenging în felul lor. Toată interacțiunea pe care o am cu founderii de startupuri - de la definirea problemei, la crearea unei soluții și apoi testarea cu clienții lor - și reacția pe care o au când le prezinți ce au zis aceștia. Priceless.

Devii aproape ca un mic detectiv.

Și faptul că pot ajuta founderi early stage care se confruntă cu întrebări din zona mea de expertiză.

De când sunt pe cont propriu îmi găsesc motivația și în a scrie content sau a vorbi cu alți designeri, startup founders sau oameni care împărtășesc pasiunea mea pentru startups.

De asemenea, să faci chestii care te scot din zona de confort - de exemplu pentru mine a fost destul de greu să țin prezentări în fața altora.

4. Cum ți-ar plăcea ca oamenii să își amintească de tine?

Cel mai important este ca fetița și soția mea să aibă amintiri plăcute cu mine - ce am făcut împreună, cum a fost relația noastră etc.

Overall, sper să las o mică amprentă pozitivă în lume - indiferent dacă cineva va asocia asta cu mine în vreun fel sau nu.

În cazul în care peste ani un fondator de startup, când are o provocare de UX / Product, își aduce aminte că "hei, am discutat despre asta cu Dani", that is an extra bonus.

Fragmente din cărți

Ultralearning - Scott Young

O carte scurtă, ușor de digerat, despre cum să devii autodidact, scrisă de un tip care și-a dezvoltat un proces de învățare cu ajutorul căruia a învățat 4 limbi noi în 12 luni.

Nu este o carte remarcabilă, care să îți ofere o rețetă secretă de succes prin care să devii expert in no time (pentru că nu ai cum să fii expert într-un timp scurt) - este mai degrabă o carte care înglobează câteva principii de învățare, despre care probabil că ai auzit deja, organizate sub forma unei strategii care te ajută să înveți un skill nou cu mult efort, într-un timp relativ scurt.

În carte vei găsi 9 principii pe care Young le identifică în procesul de învățare al unui ”ultralearner”, pe care dacă le aplici, chiar funcționează. Ceea ce mi-a plăcut cel mai mult la cartea aceasta este faptul că îți oferă claritate și te ajută să îți creezi un plan de învățare logic și eficient, care te aduce pe linia de plutire ori de câte ori te simți copleșit.

Freelancing

Cred că fiecare dintre noi a fost nevoit cel puțin 1x să îl tragă pe vreun client de mânecă pentru că a “uitat” să achite factura. In a good case scenario, clientul întârzie doar câteva zile, hai fie o săptămână. Dar mai sunt și cazuri în care unii clienți te plătesc chiar și după un an. Which is not very nice.

Cum eviți situațiile de genul?

  1. Stabilește deadline-uri clare pentru plată: La începutul fiecărui proiect, stabilește termenele de plată și include-le în contractul tău. Nu uita să adaugi și o clauză pentru plata cu întârziere. Poți să menționezi în contract că pentru întârzierea plății, clientul va trebui să îți plătească X% din totalul de plată per zi. Asigură-te că clientul tău înțelege deadline-urile și clauza pentru întârziere și că este de acord cu ele.
  2. Cere plata în avans: Solicită o plată în avans înainte de a începe proiectul. În acest fel, îți protejezi munca și ai o sumă inițială cu care poți acoperi costurile. Poți să ceri 50% la început, 30% în timpul proiectului și 20% la final de proiect. Nu uita să menționezi și treaba asta în contract.
  3. Monitorizează-ți facturile și nu uita să faci follow-up cu clienții. Unii clienți sunt atât de ocupați, încât chiar uită, fără să fie rău intenționați. Dacă mai sunt doar câteva zile până la data scadentă, da-le un reminder friendly pentru achitarea facturii. Dacă a trecut de data scadentă cu câteva zile, amintește-le de clauza de întârziere din contract și că vei fi nevoit să îi taxezi mai mult pentru nerespectarea plății la timp. Asigură-te că ai un sistem de urmărire a plăților, astfel încât să poți detecta rapid eventualele probleme și să le rezolvi înainte să devină mai mari.