ediția 25

Cum capeți mai multă încredere în munca ta ca designer

Știi senzația aia când lucrezi la ceva și, subit, creierul îți este străfulgerat de tot felul de întrebări și gânduri random precum ”What am I even doing? This is crap” sau ”De ce m-au ales pe mine să le fac proiectul? La final sigur or să își dea seama că munca mea este mediocră” sau ”X este mult mai bun, când voi putea să ajung și eu la nivelul ăsta?”.

Bingooo, sindromul impostorului a acaparat scena și face senzație. Cum poți să îl ții pe acest dude-ulică sub control?

Învață constant

Așa cum neîncrederea și frica apare în multe cazuri din ”necunoscut”, adică din lucrurile care nu îți sunt familiare, dacă facem niște reverse engineering, putem spune că odată ce ești stăpân pe munca ta, ești mult mai încrezător când vine vorba de aceasta și poți să duci colaborarea cu clienții tăi la următorul nivel. Atunci când ai încredere în munca și expertiza ta, ajungi să iei decizii pe baza unor raționamente pe care le-ai acumulat pe parcursul experienței tale și știi să îi explici clientului de ce X metodă de abordare este mai ok decât Y metodă de abordare ⇒ which is super valuable.

Dacă ești la început de drum și nu ai încă expertiza necesară, încăpățânează-te să te auto-educi cât mai mult. Experimentează, inspiră-te de la oameni pe care îi admiri, cere ajutor, cere feedback, fă cursuri, uită-te la videouri educaționale. Pe bune, suntem în secolul XXI și ai acces la o tonă de informație la tot pasul. Trebuie doar să vrei. 😉

Exersează

Asta vine ca și completare pentru partea cu învățatul. Ironia este că, având atât de multe resurse educaționale la tot pasul, este foarte ușor să te pierzi printre ele și să fii atât de copleșit încât să nu știi de unde să o apuci. Pentru a te asigura că vei și rămâne cu ceva după ce parcurgi toate resursele alea mișto pe care le-ai găsit, îți recomand cu cea mai mare căldură să le pui în practică. Așa măcar știi de-o treabă.

Una dintre cele mai utile moduri prin care poți să înveți graphic design este să….copiezi. Ai văzut un logo creat în stilul ăla pe care îl admiri atât de mult? Great! Încearcă să îl faci și tu și vezi ce iese. Practice makes it perfect. Și nope, nu te lăuda cu el pe net pretinzând că este conceptul tău. 😶‍🌫️

Networking

Intră în legătură cu alți designeri sau creativi din industria ta și share-uiți niște expertiză. Cere feedback sau sugestii de îmbunătățire. Caută să te înconjori cu oameni cu experiență care te susțin și de la care poți să înveți cât mai mult. Dacă nu ai astfel de oameni în jurul tău, știi că porțile comunității LDD PRO sunt mereu deschise. 🌞

Spotlight

Azi toate reflectoarele sunt pe Mădălina Vasiu, consultant în Dezvoltare de Business prin Content Marketing. Ordinea, structura și iubirea sunt doar 3 dintre adjectivele care o caracterizează pe Mădălina și poți să le observi de la o poștă și în munca ei. Super puterea Mădălinei? Să facă gândirea vizibilă: atât pe a ei, cât și pe a persoanelor cu care interacționează.

Pe Mădă o găsești aici.

1. Te-ai simțit vreodată descurajat când vine vorba de munca ta? Dacă da, cum ți-a afectat asta creativitatea și ce ai făcut să îți recâștigi încrederea?

Da. Săptămâna trecută. :)

Cel mai dificil este, paradoxal, în clipele în care crește popularitatea muncii mele -  când explodează vreo postare / video și am 20 de cereri de prietenie, 30 de followers și 12 mesaje în Inbox. Atunci mă activez și răspund la întrebări, și explic, și zic despre Programele mele de Grup, și eBook-uri... și nimeni nu cumpără. (mă rog - cumpără, dar mie mi se pare puțin, că-s prea setată pe cifre mari)

În asemenea momente mă clatin nițel.

Totuși... nu se întâmplă să mă clatin fără să am contra-susținere undeva.

N-au venit 50 de înscrieri în Programul Live, dar au venit două testimoniale de la oameni care mi-au zis că le-am dat curaj să-și schimbe viața.

N-am ajuns chiar virală pe Tik-Tok -  dar o colegă din industrie mi-a cerut să plătească 10 eBook-uri, pentru grupul ei de clienți, când putea să le dea share screen în Zoom și să-l vadă toți. Dar ea a ales să achite prețul.

Așa-mi recâștig încrederea - căutând echilibrul (ne-evident).

2. Care sunt cele mai bune 3 sfaturi pe care ți le-ai da, dacă ai începe din nou?

Oh, că mi s-a făcut pielea de găină...

  1. Ai grijă de sănătatea și de corpul tău. Pentru clienți ești utilă, pentru unii foarte. Dar ești un străin. Pentru tine tu ești tot - ai grijă de corpul tău, nu accepta să te epuizezi pentru 5000 de Euro în plus.
  2. Economisește mai mult din ceea ce câștigi.
  3. Nu te mai minimiza ca să nu îi deranjezi pe alții cu ce ești, știi să faci sau știi să spui. (oricum o să deranjezi, că nu-i în controlul tău cum se simt alții în prezența / preajma ta; măcar acceptă că n-ai control acolo și strălucește cu tot ce ești).

3. Cum îți menții motivația și interesul în munca pe care o faci?

Am să fiu foarte onestă. :)

Îmi place să fac bani -  să lucrez pentru a fi plătită de către clienții mei și să gândesc căi prin care ei fac bani.

Așa că mă motivează planul financiar și ambițiile pe care le am pentru viața mea, legat de asta.

Și mă motivează libertatea - faptul că îmi creez eu programul de lucru, la nivel micro si la nivel macro, faptul că pot alege cu cine lucrez și cu cine nu, faptul că drămuiesc eu resursele de timp, bani, energie, chef... mă motivează că am libertatea să le orchestrez cum vreau și cum pot.

Sigur că nu îmi iese mereu. Și uneori mă supăr pe mine pentru cum mi-am încărcat agenda pe luna Aprilie... Dar învăț. Și-n Mai îmi aerisesc agenda. Și tot așa. :)

4. Cum ți-ar plăcea ca oamenii să își amintească de tine?

"Mădălina mi-a amintit să mă bucur. De mine, de munca mea, de rezultate, de proces."

Îmi place să mă bucur de bucuria altora. De când eram mică am asta, și ca adult încerc să aduc bucurie altora, ca să bucur și eu. (nu DOAR așa mă bucur, dar îmi place tare să-i văd pe oameni fericiți)

Fragmente din cărți

Încă 3 insighturi din cartea lui Austin Kleon, ”Steal like an artist” 😌

Și pentru că nu putem să lăsăm o carte atât de bună cu una, cu două, am zis să mai împărtășim aici încă 3 idei mișto care au rămas cu noi după lectura aceasta:

  1. Este important să știi la ce să renunți, pentru a putea să te concentrezi pe lucrurile cu adevărat importante. Oricât de mult ne-am dori să facem tot ce ne dorim, nu prea avem suficient timp la dispoziție.
  2. Dacă ai mai multe hobby-uri, străduiește-te să le ții în viață. Chiar dacă pare că nu au legătură una ca alta, ele trăiesc în ”simbioză” și se influențează reciproc.
  3. Oricât de clișeic ar suna, fake it until you make it. Pe bune. Îți dorești să fii un ilustrator cu un anumit stil și o anumită reputație? Act like one and start working. :)

Freelancing

Câteva întrebări de inclus în brief pentru a obține răspunsuri complete

Un brief bine pus la punct te scutește de viitoare neînțelegeri și pierdere de timp. Îți las mai jos câteva întrebări care îl vor scoate pe client din zona de confort pentru a da răspunsuri complete.

1. Întrebări despre backgroundul companiei

  • Descrie cu ce se ocupa afacerea ta
  • Ce probleme rezolvă afacerea ta pentru clienții tăi?

2. Care sunt obiectivele pe care vrea să le atingă prin colaborarea cu tine?

  • Care este mesajul principal pe care vrei să îl transmiți clienților tăi?
  • Folosind 5 adjective, descrie ce ai vrea să transmită identitatea ta vizuală

3. Există exemple de design care îi plac? Dar care nu sunt pe gustul său?

  • Ce caracteristici dorești să aibă logoul tău?
  • Ai vreo preferință de culori sau alte elemente care să te reprezinte în identitatea vizuală?