Ce alegi între SRL și PFA dacă ești graphic designer?

Dacă ești designer la început de drum și ai apucat-o pe calea freelancingului, sigur te-ai întrebat ce ar trebui să alegi între un SRL și un PFA?

Fără să intrăm în prea multe detalii tehnice, o să punctez scurt și exact ce ar trebui să știi ca să iei cea mai bună decizie pentru tine. Here we go.


Costurile de înființare

La un SRL costurile în momentul de față sunt de 130 RON. Asta pentru că nu mai e nevoie să te duci la notar sau pe la Registrul Comerțului și nici până la bancă să depui capitalul social de 200 RON.

La un PFA costurile de înființare sunt zero.

Condiții preexistente

Ca să faci un SRL nu ai nevoie de o calificare anume în domeniu, ci trebuie doar să ai 18 ani și să nu ai cazier fiscal.

Ca să faci un PFA în schimb ai nevoie de un document de calificare. E destul de problematică situația aceasta dacă cumva îți trebuie o diplomă eliberată, spre exemplu, de ANC (Autoritatea Națională de Calificări) sau de la vreun organism oficial al statului român / străin. 

Unii oameni au încercat și au și reușit cu niște cursuri de Google Digital sau Udemy. Dar alții nu. Și asta pentru că Registrul Comerțului este împărțit în județe și fiecare județ, precum și fiecare om care se ocupă de dosarul tău are în general o altă optică și depinde cum înțelege el problema. 

Așadar, dacă nu ai o diplomă de genul acesta sau nu ai terminat un liceu artistic sau Facultatea de Arte, ar fi bine să nu te gândești la PFA.


Activitatea pe care o poți face

Aici SRL câștigă în mod detașat, asta pentru că poți pune toate codurile CAEN la care te poți gândi adică practic poți să faci orice activitate de la design până la extracție petrolieră.

Vrei să pui 200 de coduri? Pune-le. NU recomandăm asta, dar dacă tu vrei... go ahead.

Un PFA în schimb e limitat la 5 coduri CAEN. Dacă cumva vrei să faci design, dar și pagini web, cu un pic de cursuri online și un webshop, află că nu va trebui să alegi.

Așadar, SRL all the way.

Sediul social

La ambele forme îți trebuie un sediu social. Veste bună este că dacă nu desfășori activitate la sediu, ci la terți (ceea ce vei face, că te poți plimba cu laptopul oriunde), nu îți mai trebuie acordul vecinilor dacă spațiul tău este la bloc.


Contabilitatea

Probabil că ai auzit celebrul mit că la PFA nu trebuie să ai contabil. Dacă e să fim sinceri, te aștept după primul an, când va trebui să îți depui declarația unică și nu știi ce cheltuieli sunt deductibile si ce cheltuieli nu sunt, ce contribuție de plătit, cum se amortizează niște bunuri pe care le-ai cumpărat și așa mai departe.

Așadar îți trebuie un contabil.

Evident că la SRL ești obligat prin lege să ai un contabil autorizat. 

Vestea bună este că în ambele situații nu trebuie să ai neapărat un contract cu cineva dacă nu vrei să dai bani pe așa ceva și este suficient să ai un prieten care te ajută în toată chestia asta, și na, poate că dai la schimb un design, ceva.

Iar ideea asta cu ”Din PFA pot să scot oricând bani din firmă că nu mă întreabă nimeni” e spusă de oameni care nu au avut pe PFA un control de la ANAF.

Angajatul oamenilor

Ambele forme, și SRL și PFA pot să angajeze oameni.

Nu recomand să te angajezi tu pe tine pe SRL pentru că vei plăti toate contribuțiile: și pentru angajator, și pentru salariat și pentru companie și dividende. Dacă vrei să te asiguri în sistemul de sănătate o poți face separat, la fel și cu pensia.


Încasatul banilor

Atât la SRL, cât și la PFA trebuie să emiți factură ca să încasezi bani. Sau să emiți chitanță dacă se achită în numerar. Recomandarea mea e să folosești SmartBill, pentru că e foarte simplu de folosit.


Cont bancar

Și la SRL, și la PFA îți trebuie cont bancar. Recomandarea mea foarte puternică este pentru Libra Bank: cele mai mici comisioane, aplicația merge brici și ai consilier dedicat (fizic) de nu trebuie să vorbești cu call-centerul.


Contribuții

Trebuie să știi că la un SRL tu vei scoate din firmă dividende. Asta înseamnă că din totalul încasărilor tale vei scădea cheltuielile pe care le-ai avut și suma aia o vei lua pe tine ca persoană fizică și vei plăti un impozit de 5%.

Poți face asta trimestrial, perfect legal ca să nu mori de foame.

La fel, mai plătești impozit de 3% pe cifra de afaceri (încasări) dacă nu ai angajați și 1% dacă ai un angajat cu normă întreagă.

În ceea ce privește CAS și CASS, e o discuție foarte amplă care trebuie discutată alături de un contabil.  Asta pentru că o parte din cheltuielile tale curente le vei putea trece prin firma și atunci e posibil să nu fi obligat să plătești si contribuțiile sociale la o valoare foarte foarte mare.

În plus, te poți asigura separat în sistemul de sănătate, pensii și concedii medicale, fără să fii angajat, pe bază de contract cu statul. Și plătești și mai puțin.

La un PFA lucrurile stau un pic mai complicat. Dacă cumva activitatea ta se încadrează la norma de venit, asta înseamnă că tu vei plăti contribuțiile la acel plafon, cu excepția cazului în care depăsești 12 salarii minime brute pe economie. Ca să verifici dacă te încadrezi sau nu la norma de venit verifică, pe județul tău, adică acolo unde vei avea sediu social exact ce coduri CAEN sunt și care este plafonul. Poți face asta aici.

Dacă intri pe norma de venit, impozitul tău va fi de 10% din normă, indiferent cât facturezi.

Hai să exemplificăm!

Dacă norma ta de venit este de 100.000 lei, plătești impozit 10%, adică 10.000 de lei. Dacă vei încasa 200.000 de lei, vei plăti tot 10% din normă, adică tot 10.000 de lei. Ideea cu norma de venit este că îți convine dacă facturezi peste normă, dar ieși pe pierdere dacă facturezi sub.

Dacă estimezi sau realizezi un venit net mai mare de 26.760 lei (plafonul de 12 salarii minime brute pe țară), esti obligat să te asiguri în sistemul de asigurări sociale de stat și să alegi venitul la care vrei să plătești contribuția la pensie.

Deci se adaugă CAS și CASS măcar la plafonul minim, respectiv 6690 lei + 2676 lei. Bollocks.

Dacă cumva codurile tale CAEN nu se încadrează pe norma de venit, impozitul se va calcula în sistem real, respectiv la diferența între încasări și cheltuieli.

Răspunderea

Aici vine partea foarte interesantă.

La un SRL răspunzi în limita capitalului social sau al bunurilor pe care le ai în companie. Bunurile tale rămân în siguranță.

La un PFA în schimb, răspunzi cu bunurile tale personale. Și parcă nu ai vrea să răspunzi cu apartamentul tău când te dă în judecată un client că nu îi convine lui ceva.

Așadar, pentru motivul ăsta SRL-ul câștigă detașat.

Cum te privește lumea?

PFA-ul este privit de foarte multe ori ca fiind ceva incert și neserios. De aceea nu prea se ia în calcul dacă vrei să aplici pentru niște proiecte, leasing, credite etc. A apus epoca când toată lumea își făcea un PFA că era la modă și era mai ușor. 

În schimb pe un SRL este mult mai ușor, mai ales dacă ai încasări frumușele. Când vrei să aplici pentru un credit sau un leasing, e mult mai ușor. Și da, poți să iei credit și pentru apartament, care va fi uneori mai avantajos decât creditul ipotecar.


De luat aminte

Sfatul meu este că nu are rost să te complici cu un PFA, decât dacă vrei să te găsești în situația în care uiți de el și nu mai știi cum să-l închizi peste 3 ani.

SRL-ul este cea mai versatilă și mai  bună opțiune.

Indiferent de ce formă alegi, nu uita să te pui la punct cu:

  • contractul tău de prestări servicii
  • contractul tău de consultanță
  • contractul tău de cesiunea a drepturilor de autor

Poți opta pentru varianta cea mai confortabilă să îți înființezi un SRL la Avocatoo.ro 

Urmărește Avocatoo.ro pe Facebook și Instagram


Vrei să pui și tu o cărămidă la baza Librăriei de Design?

Ne simțim onorați atunci când avem ocazia să colaborăm cu oameni dedicați și creativi. 🙃 Dacă vrei să ni te alături în aventura de a crea content educațional pentru designerii români, dă-ne un semn la join@librariadedesign.ro