Ce înseamnă să fii creativ?

Autor:
Tiffany Szekely

Afla ce inseamna sa fii creativ si de ce este aceasta o trasatura importanta pentru orice graphic designer, digital marketer sau freelancer.

Ce este creativitatea?

Creativitatea este unul dintre ingredientele esențiale și de bază care dă savoarea specifică mult cunoscutei ciorbe de graphic design.

De fapt, ingredientele de bază sunt cunoașterea părții tehnice și implementarea ei prin moduri cât mai creative. Cred că este de la sine înțeles că una fără alta nu prea are cum să funcționeze.

A fi stăpân pe partea tehnică este cea mai ușoară parte în design. De îndată ce o ai sub control, n-ai cum să mergi înapoi, decât înainte. În schimb, când vine vorba despre partea creativă, things are getting messy.

Mulți ar spune că graphic design-ul este un proces de creare, deci este o treabă creativă. Dar, dacă îmi permiți, a creea nu înseamnă a fi creativ.

Adică poți să continui să creezi după același pattern (așadar să înfăptuiești procesul de creare) și să te simți plafonat că nu mai reușești să aduci nimic inovativ în munca ta. În schimb, abilitatea de a implementa idei originale asupra unor reguli prestabilite, astfel încât să schimbi complet forma originală a unei identități vizuale, zic eu că înseamnă să fii creativ.

Bun, bun, e fain să fii creativ și să îți găsești inspirația ușor în jur, dar ce faci atunci când simți că ți-ai epuizat toate sursele? Sunt convins că am trecut cu toții prin momente de cumpănă când deadline-ul urma să dea buzna peste noi, iar noi eram împotmoliți în aceeași idee pe care am mai folosit-o și pentru alt proiect și mintea noastră se transforma într-un blank page.

Ce poți să faci în astfel de momente pentru a-ți da un boost de creativitate?

Lasă-te inspirat de ceea ce vezi în jur

Noi, designerii, trebuie să mai facem din când în când exerciții simple de observație, pentru că ne ancorăm în prezent și devenim mai conștienți de frumusețea detaliilor care ne înconjoară. Să observăm în contemplarea noastră cât de paralele sunt liniile trecerii de pietoni, cât de drept este semaforul, ce contrast mișto se face între reflexia soarelui care apune și se oglindește în geam cu textura îmbrăcăminții pe care o purtăm etc.etc.

Încearcă să fotografiezi astfel de momente, să îți faci schițe, să le notezi, ca ulterior să te folosești de aceste detalii în designurile tale. Asta-i creație pură, inspirată din “natură”.

Inspiră-te de la alți graphic designeri

De asemenea, poți să te inspiri și din alte design-uri. Poți să îți faci o colecție cu idei de design-uri care îți plac și să folosești părticele mici din fiecare, astfel încât să le combini și să creezi ceva total inedit. De exemplu Behance îți oferă posibilitatea să îți faci Moodboards (la fel ca Pinterest). Dar ideea principală este să ai totuși un loc de unde îți poți culege ușor inspirația. Să ai un loc de “adevăr” la care să apelezi când ai blocaje.

Urmărește bloguri de graphic design

Blogurile de graphic design sunt și ele o sursă awesome de inspirație, fiind la îndemâna oricui. Poți să urmărești blogurile altor designeri, și să citești despre experiențele lor personale și despre modul în care fac ei lucrurile. Sau, poți chiar să stai de vorbă cu designeri (wink, wink). Comunicarea cu alți designeri, îți poate da un super boost de creativitate și te poate ajuta să înveți skill-uri noi. Poți participa la evenimente, să te bagi pe grupuri de design pe Facebook.

Recreează alte designuri

O altă idee ar fi să recreezi designuri existente, fie ale altor designeri, fie ale tale, astfel încât să observi părțile slabe pe care să le retușezi mai apoi. Aici intră și re-designul unor site-uri mari, sau companii. Caută numa “unsolicited design”. Este un exercițiu bun de practică și de conștientizare a evoluției tale, însă e și o capcană, pentru că de multe ori e mai ușor să copiezi, să schimbi ceva și să zici că e al tău. În realitate e o copie alterată și nu reflectă adevăratul tău skill de design.

Captează toate ideile care îți vin

Last, but not least, să ai întotdeauna ceva de notat la tine: fie un carnețel, fie o aplicație de notițe. Să captezi ideile când vin. Să ai în fața ochilor post-it uri. Do whatever you have to do, să nu lași ideile să scape. Be king of lists and “stupid” ideas. De regulă ideile mărețe vin atunci când te aștepți cel mai puțin. Imagineaza-ți că ești în bus, privești în gol pe geam și o idee grozavă îți străfulgeră prin minte. Ce păcat că nu ai un carnețel sau ceva de notat la tine să poți să o ilustrezi înainte să se dizolve încet, încet în abisul uitării! Yas, se întâmplă mai des decât ne-ar plăcea. Am început de câteva luni să folosesc aplicația Notion pentru notițe. Love!

Cam așa stă treaba cu creativitatea asta. Când n-ai de unde, crede-mă, tot ai de unde, trebuie doar să știi cum să cauți. Creativitatea este cea care transformă plictisitorul în inedit, și nu vrem să trăim într-o lume plictisitoare!


Vrei să pui și tu o cărămidă la baza Librăriei de Design?

Ne simțim onorați atunci când avem ocazia să colaborăm cu oameni dedicați și creativi. 🙃 Dacă vrei să ni te alături în aventura de a crea content educațional pentru designerii români, dă-ne un semn la join@librariadedesign.ro